Webwinkels en hun boekhouding – 3 aandachtspunten

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Online verkoop groeit hard en door de ‘omni-channel’ trend dat “gewone” winkels steeds vaker online erbij gaan verkopen, en de veranderende dynamiek en bediening in de winkel zelf, komen er steeds meer ondernemers die ‘online zaken’ doen. Alle reden voor franchiseformule Cijfermeester om u hierover nader te informeren.

Het CBS publiceerde op 14 november “dat de online omzet in September 2016 met 11,2 procent groeide ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten 14,1 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 7,1 procent.” De voorspelling is dat de  online verkoop aan consumenten van € 12,2 miljard in 2016 groeit naar € 12,85 miljard in 2017. Iets verder vooruit kijkend, is de verwachting dat in 2021 consumenten maar liefst een derde van hun bestedingen online doen.  Met meer dan 100 miljard euro omzet en een geschat aantal webwinkels in Nederland van 70.000 is deze groep van bedrijven steeds belangrijker.

Administratie webwinkels

De administratie en in het bijzonder de boekhouding van webwinkels is minder ontwikkeld en anders dan voor gewone bedrijven. Voor de webshophouder zijn er drie aandachtspunten bij het voeren van de boekhouding:

De boekhouding van een webshop voorziet meestal enkel in een registratie van verkooptransacties en de betaling ervan door de afnemende consument. Om tot inzicht in vermogen te komen, of om inkomen/winst te bepalen, is een uitgebreidere boekhouding nodig. Hiervoor wordt de software van de webshop bij voorkeur gekoppeld aan de software van de boekhouding. Bij het inrichten van deze koppeling kunnen gemakkelijk fouten worden gemaakt.

Daarnaast verkoopt een webwinkelier mogelijk aan het buitenland (het internet kent geen grenzen), met de daarbij behorende btw complexiteit. Zo moet er bij omzetten in een ander land boven een bepaalde limiet (per land verschillend) aangifte btw worden gedaan in dat land en de btw daar worden afgedragen. Mogelijk moet ook aangifte worden gedaan voor intracommunautaire prestaties.

Tenslotte komen veel inkomsten online via Payment Service Providers op bulk niveau binnen waardoor het afletteren (tegen elkaar wegstrepen van vorderingen en ontvangsten) meer aandacht vraagt.

Koppelen webwinkel – boekhouding

Door de webwinkel te koppelen aan de boekhouding bespaart de webwinkelier tijd. Daarnaast geeft het de webwinkelier directer inzicht in volume en winstgevendheid van producten, mogelijkheid tot leveren en aanvullen van de  voorraad en het voeren van een deugdelijke financiële administratie.

Helaas gaat er regelmatig veel fout in het koppelen van webshop aan de boekhouding. Zo kwamen wij onlangs als fout tegen dat verstrekte kortingen (die in een webshop vaak worden verstrekt vlak vóór het moment van betalen) niet leidde tot een aanpassing van het eerder berekende BTW-bedrag. Het gevolg was dat voor de desbetreffende ondernemer dreigde dat hij veel te veel BTW zou afdragen. Ook bij toepassing van het bovengeschetste aandachtspunt over de btw bij internationale verkopen worden regelmatig fouten geconstateerd.

Ondersteuning aan de webwinkelier door de boekhouder voor het opzetten van een deugdelijke administratie en tunen van een dergelijke koppeling is daarom extreem belangrijk. Wilt u meer over weten? Uw CijferMeester kan u verder helpen. Interesse om franchisenemer te worden bij Cijfermeester? Klik hier voor vrijblijvende informatieaanvraag.

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.