Domino’s Pizza Enterprises Ltd. heeft een strategische samenwerking aangekondigd met ImpactBuying, de in Nederland gevestigde B-Corporation gespecialiseerd in het ondersteunen van bedrijven wereldwijd bij het opzetten van duurzame toeleveringsketens. Deze samenwerking markeert een belangrijke mijlpaal in Domino’s voortdurende inzet om klimaat- en mensenrechtenrisico’s aan te pakken binnen haar toeleveringsketen in de 12 markten waar DPE actief is.
Als onderdeel van haar alomvattende duurzaamheidsstrategie heeft Domino’s zich gecommitteerd aan het bereiken van Net Zero in 2050, met een tussentijdse doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen met 65% per verkocht product in 2030 ten opzichte van 2020. Het bedrijf streeft er ook naar om ontbossing in zijn toeleveringsketen te stoppen tegen 2025, in lijn met zijn wetenschappelijk onderbouwde doelen die werden goedgekeurd door het onafhankelijke Science Based Target initiatief in 2023.
Deze samenwerking is een belangrijke volgende stap voor Domino’s in de inspanningen op het gebied van verantwoord inkopen, in het bijzonder met de recente uitrol van de nieuwe Responsible Sourcing Policy. Als onderdeel van Domino’s reis in verantwoord inkopen, lanceerde Domino’s in 2023 het Domino’s Dairy Initiative om zuivelproductie op een ethische en duurzame manier te stimuleren.
Domino’s erkent de uitdagingen die klimaatverandering en ontbossing met zich meebrengen, met name in de voedsel- en landbouwsector, en zet zich in om potentiële risico’s proactief te identificeren en te beperken, waaronder risico’s met betrekking tot diervoeding in de toeleveringsketen van zuivelproducten – aangezien de diervoeding vaak gekoppeld is aan ontbossing.
ImpactBuying brengt bijna 15 jaar expertise in risicomanagement en ketentransparantie door het gebruik van geavanceerde technologie en data verificatie services. Met een sterke focus op de wereldwijde voedingssector is ImpactBuying goed gepositioneerd om Domino’s te ondersteunen bij het behalen van haar duurzaamheidsdoelstellingen.
Domino’s Pizza slaat handen ineen met ImpactBuying
Domino’s gelooft dat de samenwerking met ImpactBuying robuuste, transparante en gedetailleerde gegevens zal opleveren die cruciaal zijn voor het volgen en rapporteren van de voortgang, waardoor effectieve acties kunnen worden uitgevoerd om de risico’s op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur (ESG) te beperken. Samen willen de bedrijven nauw samenwerken met Domino’s Business Partners in de hele toeleveringsketen, door betrouwbare gegevensverzameling en training aan te bieden ter ondersteuning van ESG- initiatieven.
“We geloven dat we door onze krachten te bundelen met ImpactBuying een stap dichter zijn bij het bereiken van een ‘better slice’ voor iedereen die betrokken is bij onze toeleveringsketen, door verbeterde traceerbaarheid van boerderij tot winkel”, zegt Marika Stegmeijer, Group Chief ESG Officer bij Domino’s.
“We zijn vereerd om als B-Corp uit Alkmaar te mogen werken voor het grootste pizzabedrijf ter wereld en Domino’s te ondersteunen in hun reis naar duurzame pizza’s. Wij brengen zekerheid in plaats van aannames over producten claims en toeleveringsketens en dit is precies wat Domino’s nodig heeft om hun ambitieuze doelen te bereiken,” zegt Leontien Hasselman- Plugge, CEO van ImpactBuying. “We zullen binnenkort contact opnemen met onze Business Partners, te beginnen met onze belangrijkste leveranciers, om hen in te werken op het ImpactBuying platform”.
Cruciale stap
Domino’s blijft zich inzetten om tegen 2030 de dominante, duurzaam bezorgende quick service restaurantketen te worden in al haar markten, en dit partnerschap met ImpactBuying is een cruciale stap in de richting van het bereiken van deze visie.
*In juni ’23 werden Domino’s wetenschappelijk onderbouwde milieudoelen gevalideerd door het Science Based Targets initiatief (SBTi). Deze doelen omvatten de meest recente wetenschappelijke richtlijnen voor bos, land en landbouw (FLAG), waarbij het bedrijf zich verplicht tot een uitstoot van nul procent in 2050. Domino’s Pizza Enterprises Ltd werd geselecteerd als een van de eerste 10 bedrijven ter wereld waarvan de FLAG-doelstellingen werden gevalideerd.
Domino’s Pizza Enterprises Ltd is de grootste masterfranchisenemer buiten de VS en heeft de exclusieve masterfranchiserechten voor het merk Domino’s en het netwerk in Australië, Nieuw- Zeeland, België, Frankrijk, Nederland, Japan, Duitsland, Luxemburg, Taiwan, Maleisië, Singapore en Cambodja. Domino’s Pizza Enterprises strekt zich nu uit over 12 markten, met meer dan 3.800 winkels en is de toonaangevende internationale Domino’s franchise.
ImpactBuying BV helpt retailers uit de FMCG (fast moving consumer goods) hun productieketens duurzaam en rechtvaardig te maken, door middel van ketentransparantie en het nemen van inkoopbeslissingen die een positieve impact hebben op de wereld.
OVER DOMINO’S
Domino’s: wereld’s grootste pizza bezorg- en afhaalbedrijf. Domino’s heeft wereldwijd ruim 20.000 vestigingen in meer dan 89 landen. De franchiseformule is sinds 1989 in Nederland gevestigd en heeft hier inmiddels meer dan 370 vestigingen. Als marktleider heeft Domino’s het grootste en meest geavanceerde delivery systeem, waardoor de koeriers jaarlijks zo’n 24 miljoen absoluut verse, warme en kwalitatief hoogstaande pizza’s bezorgen.
Domino’s Pizza Nederland maakt sinds april 2006 deel uit van Domino’s Pizza Enterprises Ltd (ASX: DMP). Met meer dan 8 verkochte pizza’s per seconde en meer dan 3.800 winkels in 12 markten (Australië, Nieuw-Zeeland, Taiwan, Singapore, Cambodja, Maleisië, Frankrijk, Japan, Duitsland, België, Luxemburg en Nederland) draait het bij Domino’s Enterprises Ltd. om het leveren van ’s werelds lekkerste en meest veelzijdige menu opties.