Zelfs de grootste media scheppen er genoegen in af en toe een beetje onzin te verkopen

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

foto tim

Tim Hazekamp – First Formula

Gisteren verscheen met veel rumoer het rapport Krachtenbundeling franchisenemers sleutel tot succes‘ van het ING Economisch Bureau. Zowel de volledige nationale media als franchise gerelateerde media sprongen er op, waaronder wij zelf. Waarom? Omdat wij het nu eenmaal belangrijk vinden u alle ontwikkelingen rondom franchise te melden, zowel positief als negatief.

Toch begin ik wel steeds meer het gevoel te krijgen dat deze objectieve visie niet wordt gedeeld door iedereen. Mij viel op hoe de media hun best doen dit rapport negatief te brengen:

De Telegraaf: ‘Franchisers in de knel’

Franchise+: ‘Franchisebranche presteert duidelijk minder dan de economie als geheel’

Retailnews: ‘Prestaties franchisesector blijven achter’

Retailtrends: ‘Prestaties franchisesectoren blijven achter’

Maar, wat is nu de waarheid?

Vanochtend stuitte ik op een opmerking van een medewerker van de ING, dhr. Bettelheim, die gistermiddag reageerde op een online gepubliceerd artikel, geschreven op basis van het ING rapport.

De reactie van dhr. Bettelheim luidde als volgt:

“Twee dingen moeten hier goed uit elkaar worden gehouden. Uit het onderzoek van ING blijkt dat de grootste franchisebranches (branches waarin dus veel franchise voorkomt) minder presteren dan de economie als geheel. Binnen deze branches presteren de franchisenemers echter beter dan niet-franchise branchegenoten. Over het algemeen kan dus inderdaad nog steeds worden gesteld dat franchisenemers in bijvoorbeeld Horeca en Retail beter presteren dan ondernemers zonder franchiseformule.”

Asjemenou? De media interpreteren het rapport dus helemaal verkeerd! Het gaat er hier dus wel om dat er goed tussen de lijntjes moet worden gelezen. Het gaat helemaal niet slecht met franchise, het gaat gewoon slecht met de economie. Sterker nog, wie de eerste pagina van rapport goed leest weet dat franchise zelfs in de moeilijkste branches beter blijft presteren dan ondernemingen die geen franchise zijn. Daarnaast draait het rapport om de afzet van het totaal aantal producten, niet om de omzet, deze is gestegen. Dat blijkt ook uit de door NFV en Rabobank uitgebrachte franchisemonitor 2014: de omzet van de franchisesector is toegenomen en het aantal in franchise werkzame personen is zelfs toegenomen.

Hoewel ik volledig begrip heb voor het feit dat slecht nieuws een stuk beter verkoopt dan goed nieuws, vind ik het wel enorm jammer dat franchise de laatste maanden een slechte naam heeft gekregen terwijl in het merendeel van deze gevallen de problemen maar eenzijdig belicht werden vanuit de mainstream media. Zoals helaas wel vaker kopt De Telegraaf nu ook weer groot “Franchise in de knel”, met een nietszeggende introductie. Wil je echter meer lezen dan moet je een betaald abonnement afsluiten…

Soit, niks meer aan te doen, maar daarom nu wel mijn oproep;
Laten we eens ophouden met het verkopen van onzin rondom franchise?

Delen:

Laatste franchisenieuws

  • Kees Kooi

    Lekker makkelijk. Jullie publiceren erg weinig slecht nieuws omdat franchisegevers de baas over jullie zijn. Zodra er ook maar gerept wordt over een franchiseformule in de knel, betalen ze niks meer aan jullie. Enige slecht nieuws verhalen zijn formules die niet klant zijn bij jullie. Als voorbeeld: Hema. De laatste weken alleen maar negatief nieuws over Hema bij jullie gelezen. Maar wat nou als het bij Bakker Bart slecht gaat? Daar lees ik erg weinig over, omdat zij klant zijn bij jullie. Slechte zaak.

    Als jullie nou echt objectief zijn, publiceren jullie ook dat soort berichten van KLANTEN. Franchise is voor mij in ieder geval geen optie meer. Niet zolang er geen wetgeving komt die zaken beter moet regelen.

    Gratis tip/idee: Ik zou wel eens van (grote) franchiseformules willen horen wat zij doen om de franchisenemer te beschermen. Geen theorieverhaal, maar praktijkverhalen. Mooie uitdaging voor jullie om dat te regelen. En te zorgen dat grote media dit ook oppakken. Mooi begin om franchise in een positiever daglicht te zetten. Maar dan moeten de (grote) jongens wel de ballen hebben om mee te werken en geen standaard marketingverhaal op te hangen. Wees eens eerlijk!

    Ze zeggen niet voor niets, eerlijkheid duurt het langst.

    Reply

  • Tim Hazekamp

    Beste heer Kooi,

    Bedankt voor uw bijdrage. Eerlijkheid duurt inderdaad het langst. U windt er dan ook geen doekjes om. Toch ben ik bang dat ik u moet teleurstellen, ook over onze ‘klanten’ berichten wij negatief nieuws. Voorbeelden:

    https://denationalefranchisegids.nl/franchisenieuws/einde-huurconditiestelsel-bakker-bart/
    https://denationalefranchisegids.nl/franchisenieuws/bakker-bart-met-franchisenemers-in-gesprek-over-de-huur/
    https://denationalefranchisegids.nl/column/woede-in-de-winkelstraat-misstanden-in-franchise-franchise-wetgeving/
    https://denationalefranchisegids.nl/franchisenieuws/da-botst-met-franchisenemers/

    Dat u geen franchisenemer (meer) wilt worden vind ik erg spijtig om te horen. Ik denk dat dit een duidelijk voorbeeld is van de situatie die ik schets in mijn column. Door alle negatieve berichtgevingen en ‘pakkende’ bericht-titels wordt alles veel negatiever neergezet dan dat het is. In Nederland zijn er meer dan 750 franchise formules actief. Maar als het soepel loopt, berichten de grote media er niet over.

    Ook vraag ik me af waarom u voor franchise-wetgeving bent? Wat zijn uw argumenten daarvoor? We zullen uw tip overigens zeker meenemen, dank daarvoor.

    Bij de ‘grote jongens’ is het helaas niet zo simpel als het hebben van ‘grote ballen’ om ergens aan mee werken. Vaak komen er een hoop juridische procedures bij kijken, en de formules berichten er dan niet over om de (overige) franchisenemers in bescherming te nemen.

    Ik reken op uw hulp bij de verspreiding van deze praktijkverhalen zodra we hier voorbeelden van hebben!

    Mvg,

    Tim Hazekamp

    Reply

  • Raymond

    Ik ben advocaat en in mijn praktijk adviseer/begeleid ik met grote regelmaat franchisenemers en franchisegevers bij beslechting van hun geschillen.

    Alhoewel ik incidenteel op misstanden stuit zie ik met grote regelmaat dat franchisegevers extra maatregelen nemen om de franchisenemer in nood te helpen. Dat dit niet naar buiten toe wordt gecommuniceerd is logisch: het zou nl. een precedent kunnen scheppen waardoor in volgende gevallen franchisenemers zich zouden kunnen beroepen op de verleende hulp in eerdere situaties en zodoende de franchisegever verplichten opnieuw te ondersteunen.

    Het is logisch dat franchisegevers hun best doen om de franchisenemer in nood te helpen, dat is ook in hun eigen belang.

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.