Zomerse temperaturen beïnvloeden omzetcijfers modemarkt

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

De modemarkt heeft in het tweede kwartaal van 2018 een omzetgroei genoteerd van 2,6% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017. De omzet in schoenen steeg met gemiddeld 7,5%. De sportomzet bleef echter achter met 8,2%. Dit meldt INretail. De omzetontwikkeling wordt gemeten via online- en fysieke verkoopkanalen.

De groei binnen de verkoop van mode werd voornamelijk online gerealiseerd met 19,1%, terwijl dit 2,2% omzetgroei was bij de fysieke winkels. De online schoenverkopen steeg met 22,4% waar dit bij de fysieke winkels 0,7% is. Steeds meer retailers proberen hun online- en offline verkopen op elkaar af te stemmen om zo een multichannelkanaal te realiseren.

Hoogzomerartikelen verdringen voorjaarscollecties

Door de zomerse temperaturen dit jaar vanaf de maanden mei en juni was de vraag naar hoogzomer artikelen dit jaar al vroeg hoog. Dit had invloed op de voorjaarscollecties die relatief minder vaak verkocht werden. De maand april had daar echter nog niet zoveel last van en bleek dan ook de beste verkoopmaand dit kwartaal.

Omzetontwikkeling tweede kwartaal

De omzet in het segment baby- en kindermode steeg met 5,1%. Damesmode noteerde een omzet van 3,5%. De herenmode bleef een beetje achter met 1,7%.

Ook in het segment schoenen deed de doelgroep kinderen het goed. De omzet in kinderschoenen steeg 12,6% daar waar dames- en herenschoenen respectievelijk 7,8% en 1,8% groeiden.

Verwachtingen derde kwartaal

De aanhoudende zomer zorgt ervoor dat het lastig wordt in de mode-, schoenen- en sportmarkt een groei te doormaken. Vorig jaar was de interesse voor nieuwe collecties juist groot in het derde kwartaal en steeg toen met 12,8%.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.