Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd
Maak favoriet Verwijder favoriet

Franchisen bij BP Tankstations

Service-Tankstation met wasstraat en shop met een uitgebreid assortiment met (fresh) food en non-food producten

Van BP Tankstations hebben wij geen opdracht ontvangen om informatie-aanvragen te verwerken. Onbekend is of zij wel op zoek zijn naar ondernemers. Risico is daarom aanwezig dat u geen respons ontvangt. De hieronder extra vermelde formules zijn actief in dezelfde branche en hebben expliciet aangegeven op zoek te zijn naar ondernemers/franchisenemers. Ook bij hen kunt u vrijblijvend informatie aanvragen

Maak favoriet Verwijder favoriet

 

BP-logo

Ondernemen bij BP: topsport langs de (snel)weg

Ondernemen met een tankstation is net zo divers als de klanten die er dagelijks binnenkomen. De eisen die worden

gesteld door de klanten en de overheid zijn hoog, de concurrentie is enorm en de markt verandert voortdurend. BP Franchise is een succesformule waarbij zelfstandig ondernemers samen een sterk netwerk vormen met gezamenlijk inkoopvoordeel, centraal georganiseerde grootschalige marketingactiviteiten en de zekerheid van professionele ondersteuning vanuit BP.

BP is een bekend merk. Wat wisten we nog niet van de formule?

BP kent grofweg drie vormen van ondernemen. De eerste is Company Owned, Company Operated (COCO). Het eerste deel van de afkorting zegt wat over vde eigendomssituatie en het tweede deel over de exploitatievorm. Een COCO is eigendom van BP en wordt ook door een exploitatiemaatschappij van BP geëxploiteerd. De tweede vorm en grootste groep is Dealer Owned, Dealer Operated (DODO). Dit zijn ondernemers die zelf stations exploiteren. De derde vorm is Company Owned, Dealer Operated (CODO). Deze vorm heeft BP sinds enkele jaren omgezet naar Company Owned, Franchise Operated (COFO). Dat geldt ook voor de DODO’s die steeds vaker DOFO worden.

Het doel van het Franchise model is om de ondernemer in z’n kracht te zetten. Zaken die dagelijks veel tijd kosten, zijn bij BP centraal geregeld. Daarbij gelden vier waarden: omzetverhoging, kostenverlaging, veilig werken en uniformiteit. Zo werken ondernemers niet alleen efficiënter en effectiever, ze houden ook meer tijd over voor hun klanten en personeel.


De kracht van Franchise is uniformiteit en de zekerheid van kwaliteit.’

Danielle Bergacker, Franchise Operations & Compliance manager

‘BP Franchise is een totaalpakket dat de basis vormt voorsuccesvol ondernemerschap.’

Henry Sonderen, Franchise Formule & Implementation manager


Wat doen jullie aan begeleiding en training van nieuwe franchisenemers?

We hebben uiteraard eerst een persoonlijk gesprek, waarin we ieder onze ideeën uiteenzetten. Voor franchisees uit een andere branche kan er een stage worden geregeld. Tijdens de overgangsfase is er voortdurend ondersteuning vanuit BP om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen en ook daarna hebben ondernemers hun vaste aanspreekpunten. Verder zijn we bezig met “BP Academy”, een opleidingstraject waarin onder andere ondernemerschap en leidinggeven aan bod komen. Voor de WBC’s (foodconcept BP) hebben we WBC- support met mensen die regelmatig de medewerkers van de WBC’s op locatie begeleiden. Daarnaast hebben we een programma als Café Masters, helemaal gericht op het verkopen van warme dranken. BP Franchise biedt de zekerheid dat je als ondernemer altijd kunt rekenen op optimale en professionele ondersteuning vanuit BP. Andersom wordt op deze manier de kwaliteit van onze BP tankstations verbeterd en bewaakt.

BP2

Sommige van jullie stations hebben een Wild Bean Café. Vertel eens?

De Wild Bean Café formule bestaat uit verse kwaliteitsproducten. Voor klanten die onderweg willen genieten van versgemalen kwaliteitskoffie en vers gebakken belegde broodjes, warme panini’s en zoete of hartige snacks. De kwaliteit moét goed zijn, de standaard hoog, anders komen mensen niet terug. Bij de ondernemers van BP die een WBC hebben, staat horeca kennis en ervaring hoog in het vaandel; zeker als het gaat om voedselveiligheid moeten zij hun mannetje staan Natuurlijk bieden wij wel de begeleiding die ze daarbij nodig hebben. Food Service Support blijft maandelijks ondersteuning bieden en het WBCpersoneel kan verschillende opleidingen, programma’sen cursussen volgen.

Wat doen jullie aan marketing?

We hebben zowel landelijke als lokale marketing acties. Van de 25 lokale marketingacties die we nu hebben, komen er 23 bij onze ondernemers vandaan. BP stimuleert creatieve ideeën die zijn ontstaan in het veld, In een dynamische markt als deze, is het van belang om snel in te spelen op veranderingen in klantgedrag, aankoopimpulsen en trends. BP heeft eveneens een franchiseraad en enkele actieve commissies (zoals bijvoorbeeld over assortiment, marketing, IT en opleidingen) waarin BP als franchisegever samen met de franchisenemers werkt aan het verbeteren en uitbreiden van het franchise offer.

Wat wordt verwacht voor de toekomst?

Dat er binnen vijf tot tien jaar een nog grotere split komt tussen het bemande en het onbemande netwerk. Bemand is full service, onbemand is helemaal uitgekleed om kosten te reduceren. Wij steken met franchise in op het bemande netwerk en hopen daarin een behoorlijke groei en meer omzet te realiseren. De ontwikkeling naar meer franchise is dan ook een strategische keuze van BP.

BP voor ondernemers die verder kijken

BP3

Alle krachten bundelen om een sterke eenheid te vormen in een dynamische markt. BP Franchise staat voor structuur, uniformiteit en eenheid in aanpak. Zaken waar u doorgaans veel tijd aan kwijt bent, worden dankzij de franchiseformule centraal geregeld. Hierdoor spaart u tijd die u kunt steken in belangrijkere facetten van het ondernemen, zoals uw klanten en personeel.


‘Efficiëntie is een enorm voordeel van BP Franchise’
Laurens Slump, franchisenemer BP


Tankstationhouder Laurens Slump werd door BP gevraagd drie franchisestations te exploiteren: “Ik bezat al meerdere stations die we gestructureerd managede, dus het franchisemodel voelde vertrouwd. Het inkoopmodel was wel nieuw voor me. Hierbij zijn groothandels verleden tijd, want BP doet rechtstreeks zaken met de fabrikanten. Je merkt dat daar goed over is nagedacht, net als over schaalvoordeel en kostenbesparing. Ook wordt er veel aandacht besteed aan shopoptimalisatie: je vermindert je artikelen en voorraden, zodat je alleen producten verkoopt die echt goed lopen. Die efficiëntie is een enorm voordeel van BP Franchise.”

Recent bekeken formules