Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd
Maak favoriet Verwijder favoriet

Franchisen bij SPORT 2000

Samenwerkend ondernemersverband van sportzaken met een breed assortiment aangevuld met casual mode.

Van SPORT 2000 hebben wij geen opdracht ontvangen om informatie-aanvragen te verwerken. Onbekend is of zij wel op zoek zijn naar ondernemers. Risico is daarom aanwezig dat u geen respons ontvangt. De hieronder extra vermelde formules zijn actief in dezelfde branche en hebben expliciet aangegeven op zoek te zijn naar ondernemers/franchisenemers. Ook bij hen kunt u vrijblijvend informatie aanvragen

Je kunt maximaal 5 formules selecteren per aanvraag
Je kunt maximaal 5 formules selecteren per aanvraag
Maak favoriet Verwijder favoriet

Met SPORT 2000 kies je voor topsport op de m²

SPORT 2000 focust op groei. Minder witte plekken op de Nederlandse kaart, dat is het doel. Tegelijkertijd kiest de franchisegever voor kwaliteit. Met externe selectie, met een opleidingscentrum en met harde regels over de formule. Van de gemiddeld vierhonderd aanvragen gaan zo’n zeven ondernemers daadwerkelijk beginnen. Maar die zeven gaan er dan ook echt voor!

 

Sport2000Logo
Ruud Morien, Acquisitie- / Formule Manager

Sport20002Kwaliteit, daar gaat het om bij SPORT 2000. De A-merken, de private labels, de service, de inrichting, de marketing: de formule is hoogwaardig, functioneel en modebewust. De kwaliteit betreft ook de medewerkers. Constant zoekt franchisegever Euretco Sport naar manieren om die kwaliteit te verbeteren. Nieuw is het SPORT 2000 ACADEMY dat dit jaar van start gaat. Enerzijds om bestaande ondernemers en medewerkers meer kennis bij te brengen en anderzijds om nieuwe ondernemers voor te bereiden op het runnen van hun zaak. Bestaande ondernemers en medewerkers leren op de acadamy de ins en outs van nieuwe collecties, ze krijgen extra verkoopvaardigheden bijgebracht en ze bekwamen zich in presentatie en marketing. Dat gebeurt individueel en in groepen, meestal in een extern opleidingsinstituut, in de regio van de winkels. Leveranciers geven clinics over de nieuwe collecties en trainers reiken handvatten aan over verkooptechnieken. Personal coaches begeleiden de ondernemers bij gesprekken en bij procedures, zoals ontslag of slecht nieuws. Het hele opleidingsaanbod moet de kennis en vaardigheden van zowel de medewerkers als van de ondernemers op een hoger plan brengen.

Know how

Tijdens stages tot zes weken zien nieuwe ondernemers hoe collega-ondernemers hun zaak leiden. Ze weten weliswaar al veel over ondernemen, over leidinggeven en over sportkleding, maar ze missen nog de know how over SPORT 2000. Een van de ondernemers die de nieuwkomers gaat begeleiden is Lex Broekhoven. Samen met zijn compagnon Ralf Bransen is hij ruim drie jaar geleden gestart met SPORT 2000 in Zeist. In maart 2010 hebben ze een tweede zaak geopend in Hilversum. Ondanks de recessie hebben Lex Broekhoven en Ralf Bransen afgelopen jaren zo goed gepresteerd dat Ruud Morien hen ziet als voorbeeld. Nieuwe ondernemers lopen met hen mee en zien wat het leiden van een SPORT 2000 in de praktijk inhoudt. Deze stage is belangrijk omdat het juist de persoonlijke aanpak is die een zaak kan maken en breken. “Het onderscheid zit in de service, in de kennis die je in huis hebt, in het advies dat je geeft en dat maakt dat wij, ondanks de recessie, goed hebben gescoord,” zegt Broekhoven.

Dromen

Veel mensen dromen van een eigen sportzaak. Jaarlijks informeren zo’n vier tot vijfhonderd mensen voor informatie over franchising naar SPORT 2000. Uiteindelijk gaan zo’n 7 ondernemers daadwerkelijk van start. Dit geeft aan dat het niet eenvoudig is om met de formule aan de slag te gaan. Je moet hard werken, weten hoe je een winkel runt, verstand hebben van sportkleding en bovendien is het een must om behoorlijk wat eigen vermogen te investeren. “Maar ga je ervoor, dan is het natuurlijk een geweldige formule”, zegt Broekhoven. “De service, de marketing, de centrale inkoop, het is allemaal enorm goed geregeld. Je kunt je helemaal concentreren op je eigen winkel en dat is ideaal!”

Sport20003Door de benodigde voorraad en inventaris moet je natuurlijk investeren. Je hebt zo’n € 300.000 nodig, waarvan ongeveer € 75.000 aan eigen vermogen. “Wij hebben goede afspraken kunnen maken met de banken, waardoor het voor de franchisenemers een stuk makkelijker wordt om geld te lenen”, zegt Morien. “Voor ondernemers die niet bij een formule zijn aangesloten, is het haast niet te doen om geld te lenen.” Om de investering iets te verlagen, wordt door Euretco een leaseconstructie ontwikkeld voor de aanschaf van de inventaris. Hierdoor wordt de instap vergemakkelijkt.

Voorselectie

De werving & selectie is nu nog helemaal in handen van Ruud Morien, maar dit gaat veranderen. Franchise adviesbureau CustomerFactory neemt het traject van de voorselectie over. Na het tweede gesprek komt Morien in beeld. Hij kan zich zo beter focussen op de onwikkelingen in de markt, kwaliteit en de begeleiding van de ondernemers. Zij zijn immers het gezicht van de winkel. “Ik ben ervan overtuigd dat het juist die ondernemer in de winkel is die maakt dat je omzet stijgt”, aldus Broekhoven.

SPORT 2000 is een full service franchiseformule. Alles is geregeld. Verbouwing, inrichting, inkoop, accountancy, promotie en marketing worden geregeld door Euretco Sport. De ondernemer geeft hier zijn persoonlijke, professionele draai aan. Het basisassortiment is voor iedereen gelijk en bestaat uit de groepen casual/vrije tijd, voetbal, tennis, zwemmen, running en fitness/work-out. Optioneel zijn de modules wintersport, hockey, zaal- & veldsport, outdoor, wandel- & bergsport, skeeler & skate en darts.

Lex Broekhoven, Franchisenemer

Sport20004Zowel Ruud Morien als Lex Broekhoven zijn blij met de keuze voor full franchise. “Onze kracht zit juist in de mix van lokale en landelijke marketing, en als je daar vanaf wijkt, is de marketing uit balans en dus veel minder sterk”, vindt Morien. Dat wil zeker niet zeggen dat de ondernemers niets te vertellen hebben. Integendeel, hij stimuleert ondernemers om zitting te nemen in een van de commissies die de franchisegever adviseert bij de inkoop. Voor elke assortimentgroep is er een commissie. Daarnaast is er een franchiseraad die de franchisegever vier keer per jaar adviseert over het beleid, de marketing en nieuwe ontwikkelingen. Wekelijks krijgen de franchisenemers de nieuwsbrief. Ze lezen daarin de omzet van SPORT 2000 winkels. Dankzij het coderingssysteem weet de ondernemer precies hoe men presteert.

Ondernemersevent

Verkoopmedewerkers en ondernemers zien elkaar minstens twee keer per jaar en dat is in elk geval tijdens de het ondernemersevent, waar de divisie Euretco Sport de plannen voor het komende jaar bekend maakt. “Het is goed als je elkaar kent, want dat stimuleert samenwerking. Daardoor verlaag je de drempel als je bijvoorbeeld bij een collega een kledingstuk bestelt dat je zelf niet meer in huis hebt”, aldus Broekhoven. Gezelligheid mag die dag niet ontbreken. Er is dan ook altijd de verkiezing van de Franchisenemer van het Jaar.

Ook naar buiten toe, komt SPORT 2000 sterk naar voren. Via instore radio, en- televisie, landelijke radiocampagnes, folders, internet, abri’s en advertenties zorgt de formule voor naamsbekendheid. Een mooie marketingactie is ook Ditismijnteam.nl. Via deze website communiceren teams over hun wedstrijden, wanneer en hoe laat die zijn, over het vervoer naar uitwedstrijden, uitslagen enzovoorts. Op dit social media platform is SPORT 2000 continue als sportaanbieder aanwezig. Ook de E-zines slaan goed aan. De consument Informatie over collecties, akties enz. en blijft zo op de hoogte van de marketingactiviteiten. De ondernemers zelf profileren zich met huis-aan huisfolders, instore radio en televisie en ze maken gebruik van de beeldbank en de POS Wizard voor de eigen reclame-uitingen.

 

Sport20005





Vraag informatie aan