Belisol zoekt franchisenemers met voeling met de bouwsector

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Nicolas Thiel, commercieel directeur van Belisol.

De van oorsprong Belgische formule Belisol is als leverancier van kozijnen en deuren ook in Nederland een zeer bekende naam. Niet alleen de omzetten groeien, ook de formule blijft groeien. In Nederland is nog zeker ruimte voor tien franchisenemers. “Ondernemers die vooral expert zijn in klantbeleving”, zo omschrijft Nicolas Thiel, commercieel directeur van Belisol, de belangrijkste functie-eis.

‘Je moet een ondernemer wel ondernemer laten zijn’

Belisol is in België, Frankrijk en Nederland een grote speler in het maken en plaatsen van kozijnen en deuren. “De Nederlandse markt heeft een grote groeipotentie. Er is absoluut nog ruimte voor een tiental franchisenemers”, weet Thiel. “Elke franchisenemer krijgt exclusiviteit in een regio. Op dit moment zoeken we bijvoorbeeld naar ondernemers die een showroom willen vestigen in de regio rond Hilversum, in Limburg, de regio Nijmegen en in het hoge noorden.”

Voeling met de bouwsector

Is het belangrijk dat een potentiële ondernemer ervaring heeft in de kozijnenbranche, of bepaalde diploma’s? Thiel: “Vakinhoudelijke kennis, dat leren we je wel. Een ondernemer moet natuurlijk wel voeling hebben met de bouwsector. Als je daar geen affiniteit mee hebt, dan is er geen match.” De ondernemers die Belisol zoekt, hebben minstens 5 jaar ervaring in een commerciële, dienstverlenende organisatie en minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring als leidinggevende. De minimale eigen inbreng bij het opstarten van een vestiging is 50.000 euro.

“Wat ik cruciaal vind: dat het mensen zijn die commercieel kunnen nadenken, die alle prioriteit leggen bij het leveren van een goede dienstverlening. Een ondernemer bij Belisol moet expert zijn in klantbeleving. Natuurlijk doe je dat binnen een economische realiteit, met een winstoogmerk. We zoeken mensen die de ondernemersgeest in zich hebben en die er hard voor willen werken.” De vakinhoudelijke kennis zit hem natuurlijk ook in het personeel. “De gemiddelde vestiging heeft ongeveer 10 medewerkers; een grote vestiging heeft er wel 30. Dat zijn mensen op administratief gebied, sales, en natuurlijk technisch goed geschoolde monteurs.”

Training ‘on premise’

Een nieuwe franchisenemer bij Belisol doorloopt een uitgebreid trainingstraject. “Je komt eerst een week naar ons hoofdkantoor. Daar leggen we de basisvaardigheden uit en alle eigenschappen van onze producten. Daarna volgt in de eerste zes maanden nog een training ‘on premise’, in de toonzaal van de ondernemer, gemiddeld een of twee dagen per week.” De lengte van de begeleiding staat niet vast, maar kan van persoon tot persoon verschillen. “Soms hebben we ondernemers met een sterk commercieel profiel die technische bagage mist, of andersom. Soms vinden we een persoon die alles in zich heeft en al na een week in staat is om alleen door te gaan.”

Een franchisenemer krijgt natuurlijk klanten die spontaan de showroom binnenlopen, of die een lokale marketing-uiting hebben gezien. “Maar een groot deel van de klanten komt binnen via de marketing die vanuit het hoofdkantoor wordt gevoerd. Wij spenderen daar aardig wat effort aan, daarom is klantgerichtheid ook zo belangrijk. De ondernemer moet in de praktijk waarmaken wat wij in onze marketing verkondigen. Met onze kanalen, zoals de website en het telefonisch kanaal, zijn we in staat om de ondernemers voldoende leads te bezorgen zodat hij direct kan beginnen.” De klant laat weten in welk product hij geïnteresseerd is en in welke regio hij woont, en komt zo terecht in de dichtstbijzijnde toonzaal, of kan een afspraak maken met een adviseur.

Niet bij het handje nemen

Elke franchisenemer bij Belisol regelt activiteiten als personeelszaken of de boekhouding volledig zelfstandig. “Natuurlijk hebben we IT-systemen om de ondernemers te ondersteunen. Maar je moet een ondernemer wel ondernemer laten zijn. Dat is een van de redenen dat we voor franchise hebben gekozen. We bieden onze franchisenemers houvast als ze dat nodig hebben; ze kunnen ons vragen stellen, en hun resultaten benchmarken, maar we willen onze ondernemers niet te veel bij het handje nemen.”

Bijzonder is dat de franchisenemer bij Belisol geen franchisefee, omzetfee, of marketingfee betaalt. Thiel: “De ondernemers betalen helemaal geen fee. De fee zit verwezen in de prijs van de bestellingen.” Als een klant een kozijn bestelt in de showroom, dan wordt die door de ondernemer besteld bij het hoofdkantoor. Het kozijn wordt volgens specificaties vervaardigd en bij de franchisenemer afgeleverd, die vervolgens zorgt voor plaatsing bij de klant. “Wij werken bewust niet met fees. We willen de franchisenemer niet telkens confronteren met een nota voor de fee-afdracht. We willen de focus op de klant, niet op de fee.”

Franchisemeetings

De franchisenemers van Belisol kunnen met hun ondernemerskwaliteit ook op een andere manier bijdragen aan de ontwikkeling van de formule. Tijdens de franchisemeetings, driemaal per jaar, is er overleg met de franchisegever, over zaken als het marketingplan of strategische productkeuzes. “Het is een echt overlegplatform” vertelt Thiel. “We zien de ondernemers als onze partners, we voeren een open communicatie met elkaar. Het is heel belangrijk dat het hoofdkantoor en de franchisenemers dezelfde visie hebben. Iedere ondernemer kan onderwerpen op de agenda zetten die

relevant zijn voor de anderen. Daar komen superideeën uit. Dat is het soort partnerschap waar we naar op zoek zijn. Partnerschap is de beste manier om op een duurzame manier ons netwerk uit te bouwen. De ideeën van onze franchisenemers moeten natuurlijk in lijn liggen met ons hoger strategisch doel: de beste leverancier van kozijnen en deuren in het land zijn. Dat is de maatstaaf waar we elke beslissing in onze franchisemeetings aan onderwerpen: draagt het bij aan de klantbeleving van ons merk?”

De franchisenemer: Dirk Bellemakers

Bellemakers is sinds vijf jaar aan de slag als franchisenemer bij Belisol met een showroom in Eindhoven. Wielerfans herkennen zijn naam: hij reed als profrenner grote rondes in de wielerploeg Lotto-Belisol. “In de ronde van Lombardije raakte ik in gesprek met de mensen van Belisol en kreeg ik de vraag of ik interesse had om de vestiging in Eindhoven over te nemen na mijn topsportcarrière. Ik heb gekozen voor Belisol omdat de sfeer in het familiebedrijf me enorm aansprak.”

“Ik heb commerciële economie gestudeerd, maar had weinig affiniteit met kozijnen. Ik kan nog steeds geen kozijn inmeten. Maar dat hoeft ook niet, daar heb ik vakmensen voor in dienst. Ik zeg altijd: als ondernemer werk je niet ín je bedrijf, je werkt aan je bedrijf. Ik wil het beste uit de mensen halen. Het is belangrijk dat we met alle medewerkers een goed team vormen. Als team kun je alles. Dat is ook een ervaring die ik uit mijn wielercarrière heb meegenomen.”

Ondernemen bij Belisol? Lees hier meer!

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


skyscraper-banner-website
franchise-season-art-class