Bruna
Bruna franchise formule

franchisen bij Bruna

Ondernemer worden? Bruna zoekt franchisenemers

De Bruna franchise is een landelijke  detailhandelsonderneming, die actief is met meer dan 300 winkels op de markt van boeken, tijdschriften, papier- en schrijfwaren, dagbladen, wenskaarten en multimediaproducten. In deze branche is de formule marktleider. De winkelformule bestaat sinds 1868.

Voor franchisers

Bruna is een warme en inspirerende winkel die past bij de huidige markt. Het is een formule die iedereen kent en waar iedereen koopt. In onze winkel  adviseren de medewerkers de klanten vriendelijk, accuraat en deskundig. Kortom: Bruna is altijd warm, alert, inspirerend en plezierig.
Samenwerken doen wij op basis van franchising. Een intensieve vorm van samenwerken waarbij de franchisenemer de gelegenheid geboden wordt om gebruik te maken van de formulenaam en al onze kennis van retailing.

Kiezen voor deze formule ligt voor hand, want Bruna helpt u bij de opstart van uw onderneming en staat u met raad en daad terzijde wanneer u samen met ons onderneemt. Ook voor het verkrijgen van financiering voor uw onderneming kunt u op ons vertrouwen. Als krachtige landelijk speler in de retailmarkt hebben wij voor u gunstige financieringsarrangementen afgesloten. Zo ziet u maar, aansluiten bij Bruna levert u op alle fronten voordeel op.

Uw voordeel

  •       Stabiele, beproefde en eigentijdse formule (al bijna 150 jaar)
  •       Het marktleiderschap brengt de meest optimale inkoopcondities en marges met zich mee
  •       Gedreven en zeer ervaren inkopers zorgen voor up-to-date assortiment.
  •       Omzet- en rendement-coaching door een deskundig team van medewerkers
  •       Professionele marketing ondersteuning o.a. landelijke folders en een grote landelijke spaaractie
  •       Radio en televisie commercials
  •       Instore-signing
  •       Winkelacties
  •       Ondersteuning bij activiteiten op social media

De winkel

Bruna is de meest inspirerende verwenwinkel in de wereld van lezen en schrijven, die zich onderscheidt door beleving en assortiment. De formule is multichannel; naast het assortiment in de winkels biedt de formule meer dan 250.000 boeken aan via haar website www.bruna.nl en kunnen klanten via Bruna Tablisto eBooks en eTijdschriften downloaden.

 

bruna1

U en de formule?

Zoekt u een organisatie die aansluit bij uw ondernemersmentaliteit en waarin u uw commerciële talenten nog verder kunt ontwikkelen en die u professionele ondersteuning biedt bij het ondernemen in de breedste zin van het woord? Sluit u dan aan bij Bruna!

Logo Bruna
Aangesloten bij De Nationale Franchisegids - logo voor op website formule


Bruna franchise informatie

Activiteit:

Retail in boeken, tijdschriften & dagbladen, wenskaarten, papier & schrijfwaren, multimedia & educatieve kidsartikelen.

Branche: -
Werkt met ondernemers sinds:1963
Entreegeld:€ 6.000
Jaarlijkse franchisefee: Zal worden toegelicht in een persoonlijk gesprek.
Totale investering:Zal worden toegelicht in een persoonlijk gesprek.
Benodigd eigen vermogen:Minimaal € 50.000
Gemiddelde omzet pv:Wordt niet vrijgegeven
Type samenwerking:Hard Franchise
Lid nfv:Ja
Omschrijving training:Er wordt een modulaire opleiding geboden voor franchisenemers.
Hoe is de inkoop geregeld:Centrale inkoop via inkoopafdeling Bruna.
Verkoop oppervlakte:180 - 300 m²
Locatie omschrijving:A1 / A2
Verzorgingsgebied:Vanaf 10.000 inwoners
Contact franchisegever: Neem contact op met deze formule

interview met Bruna

interview-header-360x72

 

Bruna bestaat al bijna anderhalve eeuw. Oud? Ja. Maar passé? Welnee. ‘s Nederlands bekendste tijdschriften- en boekenformule staat er strakker bij dan ooit. In de afgelopen twee jaar is ze afgeslankt en afgestoft tot een glasheldere formule. Bruna is geen rommelige winkel van Sinkel maar een duidelijk gepositioneerd merk. Een eenduidige hard franchise die haar ondernemers maximaal ontzorgt. Algemeen directeur Fred Zeegers: ‘Wij hebben alle gegevens van onze klant tot in detail in kaart waardoor we precies kunnen voorspellen wat hij wil kopen. Samen met de ondernemer plaatsen we het daarop afgestemde assortiment en dan rest de ondernemer alleen nog maar dat te doen waar hij goed in is: lokaal ondernemen.’

bruna

Klinkt alsof Bruna de franchise heeft verhard…

Bruna is altijd hard franchise geweest. Alleen sturen we er nu meer op. Om voort te kunnen bestaan moet je heel duidelijk een keuze maken en niet in het midden blijven hangen. Niet alleen je merk moet je positioneren, maar ook je ondernemers. Hard franchise is voorspelbare franchise. Wij kunnen voor negentig procent nauwkeurig voorspellen wat de klant wil. Sterker nog, ook waarom hij dat wil. We werken met een extern bureau dat continu klantgegevens over bijvoorbeeld inkomen en koopgedrag verzamelt. Zo kun je de klant tegemoet komen, je winkel optimaal benutten en gaan jagen op omzet.

Hoe begeleiden jullie de ondernemers in het strak zetten van hun winkel. Hoe werkt dat concreet?

Denk aan duidelijke positionering van je schappen, heldere signing, geen rommelige volle vakken, maar wel weer een rijk gevulde toonbank en hoge stapels boeken. Allemaal simpele dingen, maar allemaal onderzocht . Vanaf dit jaar heeft de ondernemer een dashboard waarin nagenoeg realtime staat wat in grote lijnen zijn financiële situatie is, hoe zijn begroting , omzet en afzet is en hoe de klant in zijn buurt eruit ziet.

Heeft de ondernemer dan nog wel inspraak?

Natuurlijk. In ieder geval tien procent van het assortiment mag de ondernemer zelf inkopen. We stemmen de rest van de winkel samen af op klanten uit de directe omgeving. Maar anders dan vroeger willen we wel dat hij of zij dat in overleg doet. We zijn groot in lezen en schrijven en marktleider in kinderboeken. Prima als je ‘vreemd inkoopt’, maar dan moet het product wel bij de merknaam Bruna passen. Als een winkel aan de kust emmertjes en schepjes wil gaan verkopen dan willen wij dat weten, want als het goed loopt zorgen wij ervoor dat alle winkels aan de kust dat rekje buiten zetten, wellicht ondersteund door een ludieke actie. Het geeft een eenduidige uitstraling en bovendien kan je je successen beter reguleren. Want als je niet weet dat een van je winkels als een dolle strandspulletjes verkoopt, dan kan je de andere ondernemers daar ook niet wijzer in maken. De franchise fee is met 25 % verlaagd, terwijl de inhoud van het franchisecontract precies hetzelfde is gebleven. Hoe zit dat? Om te beginnen is het personeelsbestand op het hoofdkantoor teruggebracht van 130 naar 30 mensen. Daaromheen hebben we een flexibele schil gebouwd. Wij doen ons gewone werk, maar als we bijvoorbeeld sterke inkopers op een bepaald terrein nodig hebben, dan trekken we daar de beste mensen van buiten voor aan.

 

Wij vinden dat de aandacht van het management moet uitgaan naar de klant en de ondernemer en niet naar de administratie. We besteden nu maximaal uit waardoor de kosten van ons bedrijf enorm zijn verlaagd. Uiteraard profiteert de ondernemer daar ook van in de vorm van een verlaagde fee. Iedere euro geef je maar één keer uit. Wij steken liever geld in klantonderzoek en formuleontwikkeling dan in een vestiging met te weinig bestaansrecht.

Verwacht Bruna groei?

Ja, fors. We hebben nu 38 miljoen klanten per jaar in ruim 300 winkels waar we 410 miljoen euro omzetten. Het zou best wel zo kunnen zijn dat we de komende jaren nog eens vijftig winkels erbij moeten hebben, want je kan je omzet moeilijk laten groeien zonder extra vestigingen. De winkel blijft je basis. Kijk maar naar digireuzen als Bol.com en Cool Blue die nu ook fysieke locaties openen. Daarnaast groeien we online met onze webshop Bruna.nl waar klanten 24/7 online kunnen kopen, zelfs in de winkel: Stel je bent op zoek naar dat ene boek en het ligt niet in het schap dan kan je ‘m meteen in de winkel bestellen waar hij de volgende dag al wordt afgeleverd, of thuis natuurlijk. Overigens, alles wat we online verdienen gaat terug naar de ondernemer, die koppeling is al lang geleden gemaakt.

bruna2

Hoe ziet jullie ideale franchisenemer eruit?

Onze ideale franchisenemer moet heel herkenbaar zijn voor zijn klant. Het mooist is als hij of zij uit het dorp of de omgeving zelf komt. Het is een persoon die bij wijze van spreken het puzzelboekje al heeft klaargelegd voor mevrouw Jansen omdat hij weet dat ze ‘m elke maandag om drie uur komt halen. We zoeken iemand die niet achter de toonbank blijft staan maar een spilfunctie vervult. Wij kunnen van alles bedenken op ons hoofdkantoor, maar uiteindelijk is het de ondernemer die Bruna verbindt met de klant. Oók op een high-traffic locatie waar de klant afrekent met een zelfscan. Op bijvoorbeeld onze high-trafficlocatie in de Scheldestraat in Amsterdam legt de ondernemer geen puzzelboekje op maandagmiddag klaar voor mevrouw Jansen, maar een stapel glossy’s op zaterdagochtend voor de hardwerkende yup.

Wat kan een franchisenemer van Bruna verwachten?

Om te beginnen ondersteunen we de ondernemer onvoorwaardelijk. Of dit nu gaat om opleidingen, persoonlijke begeleiding of om hulp bij het opzetten van zijn onderneming. Bovendien is het zo dat er nu met optimale ondersteuning van het hoofdkantoor een formule staat die een stevige basis vormt en zekerheid geeft. Als ondernemer bij Bruna kom je op een weldoordachte locatie waar je een goede boterham kunt verdienen!

De Buren van Bruna

“Helaas troffen we niemand thuis. Morgen doen we een nieuwe poging.” Teleurstellende briefjes van pakketbezorgers, we vinden ze maar al te vaak in onze bus. Bruna heeft daar een oplossing voor gevonden. In samenwerking met de Buren Afhaalcentrum heeft ze een nieuw landelijk retailconcept geïntroduceerd dat het 24/7 mogelijk maakt om bij Brunawinkels pakketten af te halen, af te leveren en te retourneren. Dit kan in beveiligde en onbemande kluisjes die met SMS-codes worden bediend. Er loopt nu een pilot met het concept de Buren van Bruna, daarna is het de bedoeling het in eerste instantie in de stedelijke gebieden uit te rollen en daarna in de periferie. Niet alleen consumenten maar ook collega ondernemers uit de omgeving maken gebruik van De Buren. Deze laatste groep levert een Brunaondernemer een gunstige spin-off als het gaat om de verkoop van Bruna Zakelijk producten zoals printers, cartridges en andere kantoorartikelen.

Logo Bruna


Vraag aan

franchise vestigingen van Bruna

Aantal vestigingen

2015:
38 eigen en 312 zelfstandig
2016:
38 eigen en 301 zelfstandig
2017:
38 eigen en 295 zelfstandig
Buitenland:
Overzee

Bruna Twitter

Meer tweets...

skyscraper-banner-website

franchise-banner-abn-amro-3


seasons-artclass-banner

 

Meer informatie  

Bent u geïnteresseerd in deze formule?

Vraag dan nu geheel vrijblijvend informatie aan.

Ja ik wil gratis informatie over
Bruna

Vragen? Bel ons! 055-8200 226