Maak favoriet
Verwijder favoriet
Eigenwijsheid is een pré
Read Shop geeft ondernemers de ruimte
Wilfried Steenman opende vier jaar geleden samen met zijn zwager een filiaal van Read Shop in Houten. Ruim een jaar geleden hebben de twee zwagers de onderneming uitgebreid met een extra compagnon en een tweede filiaal in het nieuwe winkelcentrum van Houten. De zaken gaan goed, zegt Steenman vrolijk en trots.
Ik ben mijn hele leven al zelfstandig ondernemer. Toen ik vijf jaar geleden de supermarktbranche verliet, was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging als franchisenemer. Ik heb toen bewust voor Read Shop gekozen. Zij laten ondernemers ondernemen. Zo bepalen wij deels ons eigen inkoopbeleid en assortiment. Bij andere franchiseformules in dezelfde branche vind ik het stramien veel te strak. Behalve klant- en servicegericht en communicatief vaardig, moet je als ondernemer ook eigenwijs zijn. Daar moet je dan wel de ruimte voor krijgen. Joost Versteeg, begeleider van veertig filialen van Read Shop in Noord-Holland en Utrecht, spreekt van ondernemen met ondernemers.
Onze 150 franchisenemers zijn stuk voor stuk echte ondernemers. Op die stoel gaan wij dus niet zitten. De franchisenemers hebben echter wel een overkoepelde organisatie met ruim twintig jaar franchise-ervaring achter zich staan die hen begeleidt bij onder andere marketing, bemiddeling bij aan- en verkoop van winkels, juridisch advies en prijsafspraken met leveranciers. Steenman onderstreept de toegevoegde waarde van het moederbedrijf.
Joost bezoekt ons minstens vier keer per jaar om door te spreken hoe de zaken lopen. In de periode voor de opening van het tweede filiaal was hij hier veel vaker. Deze bezoeken zijn heel waardevol omdat iemand met verstand van de branche onbevangen naar jouw zaak kijkt. Je loopt als ondernemer altijd het risico vast te roesten in je eigen visie en werkwijze. Dankzij de intensieve contacten met het moederbedrijf blijf je fris.
Ondanks het slechte huidige economische klimaat en de explosieve groei van online aankopen, zien zowel Steenman als Versteeg nog genoeg ruimte voor jonge ondernemers om een carrière als franchisenemer te overwegen. Versteeg: De groei in de bestaande winkelgebieden is eruit, maar in volledig nieuwe winkelcentra, bijvoorbeeld in Vinex-wijken, is nog genoeg ruimte voor groei. Kijk maar naar Houten.
Stimulating Partners in Retail: RDC bouwt aan de toekomst
Retail Development Company (RDC) timmert goed aan de weg. In deze markt van krimp in de boeken- en tijdschriftensector weet de franchiseformule het aantal winkels constant te houden. Groei is echter de ambitie. Manager Acquisitie Sander Janssen vertelt over het oer-Hollandse concept.
Wat wisten we nog van RDC?
RDC is een overkoepelende retailorganisatie waarin de franchiseformulesRead Shop en Read Shop Express zijn ondergebracht. Daarnaast hebben wij een inkoopcombinatie in de boek-, tijdschriften- en kantoorhandel: Plantage InkoopPartners. Deze combinatie is in 2012 binnen de bestaande leden uitgerold. We hebben hiervoor ook nieuwe leden benaderd. Op dit moment hebben we 121 winkels die gerund worden door onze franchisenemers en de inkoopcombinatie heeft 130 leden. Ons motto is Stimulating Partners in Retail.
Welk type franchisenemer past bij jullie?
Wij zoeken enthousiaste, positieve mensen die kunnen ondernemen vanuit ons collectief maar ook lokaal georiënteerd zijn. Een ondernemer in hart en nieren dus, gericht op kwaliteit en service.
Wat bieden jullie die nieuwe franchisenemer?
RDC biedt ondernemers meerwaarde door ervoor te zorgen dat ze zich kunnen richten op datgene waar zij echt goed in zijn: de klant in de winkel. De bij RDC aangesloten ondernemers profiteren van de (slag)kracht van de franchiseformules: RDC heeft meer dan twintig jaar franchise-ervaring, biedt een solide netwerk van producten- en retaildienstenleveranciers, zorgt voor een goede backoffice, de juiste inkoop en een goede marge. We hebben vorig jaar onze inkoopboeken overgeheveld naar het Centraal Boekhuis, hierdoor kunnen wij onze ondernemers een nog beter rendement geven.
Wat doen jullie aan begeleiding?
Als een franchisenemer eenmaal voor ons heeft gekozen, ondersteunen wij hem of haar op alle fronten. Denk hierbij aan de financiën, exploitatie en hulp bij het assortiment. Wij brengen starters ook de kneepjes van het vak bij door ze een stagetraject van minimaal twee weken aan te bieden in één van onze winkels. Hierna zorgen wij voor een rapport waar onder andere in staat wat de sterke punten zijn en waarin een ondernemer zich nog verder zou kunnen ontwikkelen. Daarnaast hebben wij ook retailmanagers die de ondernemer in de winkel operationeel ondersteunen.
Hoe is de marketing bij RDC geregeld?
RDC heeft een volledig marketingplan dat elk jaar naar onze ondernemers gaat. Daarnaast geven we zeven consumentenfolders per jaar uit, hebben we veel salesmateriaal in onze winkels, verzorgen we een webshop, de websites en een intranet voor onze leden. In onze winkels richten wij ons steeds meer op een crossmediale aanpak gericht op de consument: we brengen on- en offline bij elkaar. Dit doen we bijvoorbeeld door ons gehele aanbod boeken online beschikbaar te stellen aan klanten in de winkel. Dit kan ook breder voor onder andere
kantoorbenodigdheden en hobbyartikelen. RDC zoekt op deze manier meerwaarde voor onze winkels waardoor zij zich kunnen onderscheiden in de markt.
Wat zijn jullie ambities?
In deze krimpende markt willen wij het huidige aantal winkels constant houden. We zien voornamelijk dat er groei mogelijk is bij Read Shop Express. Tabak heeft in deze winkels een groot omzetaandeel en de marge is vorig jaar met 4 procent gestegen. We hebben nu 33 tabaksspeciaalzaken en we willen groeien naar 75. Ook willen we het aantal inkoopleden laten toenemen. We hebben al vijftig nieuwe leden, zowel franchisenemers als inkoopleden.