Franchise is een samenwerking tussen twee ondernemers: de franchisegever en de franchisenemer. De franchisegever heeft een succesconcept of succesformule ontwikkeld. De franchisenemers hebben de mogelijkheid om dat concept in een bepaald gebied te exploiteren. Franchise is een distributiesysteem voor goederen of diensten. Hierbij worden de beste eigenschappen van een filiaalbedrijf gecombineerd met die van het zelfstandig ondernemerschap. Franchise is een hechte vorm van samenwerking. Met als basis een efficiënte taakverdeling en uniforme uitstraling naar de markt.
Via onze website vind je informatie over alle franchiseformules van Nederland en kun je vrijblijvend in contact komen met franchiseformules.
Wat zijn de voordelen van franchise?
- Meer kans op succes. Je stapt in een bewezen franchise concept. Je hoeft het wiel niet meer uit te vinden.
- Tijd. Franchise vergt minder voorbereiding. Bij hard franchiseformules krijg je vaak een complete vestiging ’turn key’ opgeleverd.
- Ondersteuning. De franchisegever ondersteunt je bij bijvoorbeeld administratie, marketing en inkoop zodat de franchisenemer zich kan focussen op de klanten en zijn medewerkers.
- Geld. Franchise vergt minder investering dan een zelfstandige onderneming. Omdat het ondernemersrisico kleiner is kun je voor franchise gemakkelijker en gunstiger lenen bij een bank dan als zelfstandiger ondernemer.
- Geld. Door franchise benut je schaalvoordelen: door gezamenlijk in te kopen kun je gemakkelijker korting bedingen. Dit geldt ook voor marketing, soft ware, training , et cetera.
- Verkoop. Het is veel gemakkelijker een franchisevestiging te verkopen dan een zelfstandig bedrijf.
- Je staat er niet alleen voor. Franchise is samenwerkend ondernemen, je staat er samen voor en je maakt er samen een succes van.
Wat zijn de nadelen van franchise?
- Minder vrijheid. Je bent gebonden aan de formule, alleen in overleg kunnen er belangrijke aanpassingen doorgevoerd worden. Als jij de huiskleur wil veranderen en de rest wil het niet dan heb je dat maar te accepteren.
- Verkoop. Omdat franchisenemer en franchisegever samen de vestiging tot een succes hebben gemaakt moet je de goodwill of winst bij verkoop meestal ook delen met de franchisegever.
- Te snel beginnen. Omdat de formule er al staat en je ook al helpt met het vinden en inrichten van de locatie, ben je misschien minder voorzichtig en alert. Doe daarom altijd goed onderzoek. Er zijn ook franchisegevers die meer aan hun eigen belang denken, dan het algemene belang van de formule en van de franchisenemer. In de nieuwe Wet Franchise wordt de franchisenemer nog beter beschermd. Uitgangspunt in de wet is dat franchise een gelijkwaardige samenwerking is, tussen franchisenemer en franchisegever.