Maak favoriet
Verwijder favoriet
KeukenCoach franchise zoekt ondernemers die met de klant meedenken
Een keuken is tegenwoordig meer dan een verzameling kasten, een werkblad en wat apparatuur. In onze huizen speelt de keuken steeds meer een centrale rol. Precies daarom is er een grote behoefte aan keukenspeciaalzaken waar advies en service voorop staat. De formule KeukenCoach franchise voorziet in die behoefte en wil daarmee heel Nederland veroveren.
“Onze cultuur is anders dan die van de meeste keukenspeciaalzaken”, vertelt Roel Oostra, franchisegever van KeukenCoach. “Wij zien onszelf niet als een ‘keukenboer’ maar als een serviceorganisatie. Het gaat om dienstverlening en advisering. Dat zie je dus ook terug in onze naam KeukenCoach. Denk aan een moderne vorm van de ouderwetse keukenspeciaalzaak, met een ondernemer die het ultieme maatwerk levert.”
KeukenCoach franchise is een zusterformule van I-KOOK, beide formules vallen onder de paraplu van Keukenspectrum Groep.
Volgens Oostra is er een grote behoefte aan keukenleveranciers die met de klant meedenken. Of liever nog: vooruitdenken. “Het product keuken heeft een enorme brede insteek. De trend is dat de keuken steeds meer het hart van het huis is, mensen neigen er meer geld aan uit te geven. Keukens zijn complexer geworden. Neem alleen de kraan: vroeger kwam er alleen water uit, nu verkoop je een 6-in-1-kraan van 4000 euro.”
“Als keukenleverancier word je vaak pas aan het eind van de rit betrokken. Bij een verbouwing of renovatie krijgt de klant allemaal deeladviezen. De klant heeft behoefte aan iemand die de regie neemt en alles overziet. Als je dat voor de klanten kunt doen, hangen ze aan je lippen.”
Je moet als keukenexpert verder kijken dan alleen de keuze voor frontjes of het type werkblad. “Je moet ook kunnen denken over de vloer, wanden, bekleding en meubilair”, weet Oostra. “Het helpt dus als je verstand hebt van het bouwproces, maar ook van interieurdesign. Dat onderscheidt ons van andere formules. Hoe meer je verstand hebt van het proces in de volle breedte, hoe meer omzet je gaat maken. Dat vraagt veel van de communicatieve vaardigheden van de ondernemer, je moet relaties kunnen aangaan met allerlei typen klanten.”
KeukenCoach heeft op dit moment 3 vestigingen (Amsterdam, Rotterdam en Amersfoort) en er zitten er twee ‘in de pijplijn’: op de meubelboulevard in Utrecht Kanaleneiland, en in Eindhoven Ekkersrijt. “Wij willen in eerste instantie aanwezig zijn op de grote en bekende meubelboulevards. Zo bouwen we het merk. Daarna mikken we juist meer op het lokale, denk aan gewortelde ondernemers in of rondom kernen met 15.000 koopwoningen. Het begint met het vinden van de juiste ondernemer, de locatie volgt dan vaak vanzelf. Die ondernemer moet lokaal heel sterk geworteld zijn en dienstverlening aan zijn klanten in zijn vingers hebben.”
Je moet van dezelfde familie willen zijn
KeukenCoach heeft de ambitie om flink te groeien en zoekt ondernemers die willen helpen om die ambitie waar te maken. De formule, die valt onder de paraplu van Keukenspectrum Groep, heeft, in het eerste kwartaal van 2023, 5 vestigingen. Volgens franchisegever Roel Oostra zit er nog volop groei in de markt. “Wij zijn de moderne versie van de keukenspeciaalzaak, dus dat betekent dat wij ook bestaande keukenspeciaalzaken gaan verdringen.”
Die ‘moderne versie’ wil zeggen dat advies en goede service voorop staan, maar dat ‘aan de achterkant’ de organisatie op moderne leest geschoeid en super efficiënt is. “Het type ondernemer dat we zoeken moet vooral kunnen samenwerken”, vertelt Oostra. “Je werkt intensief samen met de organisatie. Je krijgt heel veel hulp, de organisatie is een rots in de branding voor je. Je moet van dezelfde familie willen zijn. De klanten doe je zelf, voor alle andere zaken werk je samen met de organisatie.”
Ervaring in de keukenbranche is niet per se nodig voor een ondernemer die zich bij KeukenCoach wil aansluiten. “Als ondernemers niet uit het keukenvak komen, is dat het kleinste probleem. Als je maar echt wílt. Wij hebben heel veel ervaring met het opleiden van mensen in de keukenbranche. Je staat versteld wat jonge ondernemers binnen drie maanden kunnen met ingewikkelde keukens.”
Wij hebben heel veel ervaring met het opleiden van mensen in de keukenbranche
Een van de grote voordelen van KeukenCoach is de sterke serviceorganisatie die de ondernemer ontzorgt. “Zo kun je als ondernemer voor de volle 100 % voor de klant gaan en tegelijkertijd echt concurrerend zijn. Je moet om te beginnen servicegericht zijn naar de klant. De achterkant is zo georganiseerd dat het efficiënt en dus voordelig is.”
Op welke manier word je dan ontzorgd? Oostra: “Het begint met coaching. Niet alleen bij het onboarden, maar gedurende je hele loopbaan heb je altijd een coach die je direct kunt bellen. Je wordt aangesloten op het servicekantoor en ons CRM-systeem en zult dagelijks ondervinden dat mensen jou gaan helpen met het verwerken en afhandelen van orders. De administratie wordt door de organisatie geregeld, daar hoef je dus geen mensen voor aan te nemen. Iemand van kantoor kan jouw medewerker ook snel bijstaan als er iets is en jij bent op vakantie.”
Klanten oriënteren zich tegenwoordig natuurlijk vooral online. “Als KeukenCoach ondernemer zul je vooral onze slagkracht ervaren op het gebied van online marketing”, vertelt Oostra. “Wij zorgen dat de ondernemer en de winkel online in de markt gezet worden. Zo kunnen klanten een afspraak aanvragen via de website en andere platforms. Het is fijn voor de ondernemer, en vaak ook voor de klant, om op afspraak te werken. Dan kun je volop aandacht besteden aan het leren kennen van de klant en het geven van het beste advies.”
Maar natuurlijk is het de bedoeling dat je als ondernemer ook aan de slag gaat om bekendheid op te bouwen in jouw regio. “Om positiviteit te creëren, want dan gaat het vliegen. Met tevreden klanten, die hun goede ervaringen aan anderen vertellen, of een positieve review schrijven. Je kunt natuurlijk ook denken aan sponsoring van sportverenigingen, of een campagne in het lokale advertentieblad. En ook bij die activiteiten kun je door de organisatie ondersteund worden.”
Samen met de franchiseorganisatie wordt een vestiging gekozen. Oostra: “Als een franchisenemer bekend is in de plaats waar hij zich wil vestigen, heeft hij vaak zelf ook al een idee in welke plaats de winkel het beste gevestigd kan worden. Wij maken het ontwerp van de winkel en de ondernemer kijkt natuurlijk mee. Ook bij de financiering van de vestiging kan de ondernemer rekenen op onze kennis en hulp. Een keukenwinkel kost al snel 300.000 euro, gemiddeld verwachten we een eigen inbreng van 50.000 euro.”
De franchisenemer: Mustapha Sarti
“Wat mij het meest aanspreekt aan de formule van KeukenCoach zijn de mensen met wie ik werk.” Dat zegt Mustapha Sarti, die als franchisenemer de KeukenCoach vestiging in Amersfoort runt. “Klantvriendelijkheid staat bij ons centraal. Ik bekijk elke klantvraag alsof het om mijn eigen keuken gaat.” Sarti, de eerste franchisenemer van KeukenCoach, is sinds 2 jaar actief voor de formule. “Ik werkte al in de keukenbranche, en deed een opdracht voor I-KOOK. Zo leerde ik ook KeukenCoach kennen. De formule sprak me enorm aan.”
Ik bekijk elke klantvraag alsof het om mijn eigen keuken gaat
Met name de nadruk op advisering en service vindt Sarti cruciaal. “Daarmee onderscheiden we ons. Bij veel keukenwinkels is het eindresultaat bereikt als de klant zijn handtekening heeft gezet. Bij ons begint het dan pas. De champagne gaat pas open als de keuken opgeleverd is en de klant tevreden is.” Als het eindresultaat perfect is, maakt de klant ook weer reclame voor jou, is de filosofie van de formule. “Een tevreden klant is de beste reclame, die levert in no time 4 nieuwe klanten op.”
“Ik vond het als ondernemer ook interessant om in een vrij nieuwe formule in te stappen. Dat betekent dat je wat meer vrijheid hebt om te ondernemen en initiatieven te nemen.” Zo opent Sarti binnenkort zijn tweede vestiging, op de Utrechtse meubelboulevard.