Franchisen bij Le Pain Quotidien
Le Pain Quotidien is in 1990 opgericht door ondernemer Alain Coumont in Brussel, België. Letterlijk vertaald; ‘Het dagelijks brood’. Het concept? Een lunchroom met vers brood, met een counter voor retail en minimaal 1 grote gemeenschappelijke tafel waar gezamenlijk een maaltijd genuttigd kan worden. Inmiddels is het een succesvolle franchiseformule, met 210 vestigingen in 21 landen. Met al 5 vestigingen in en om Amsterdam.
Wie is Le Pain Quotidien?
Le Pain Quotidien franchise is een All-day Bakery. De gehele dag zijn er vers afgebakken croissantjes, scrambled eggs, quiches, soepen en salades te bestellen. Met ruime openingstijden van 08.00 tot minimaal 18.00 uur. Een groot deel van de producten is biologisch met ook opties voor vegetariërs en veganisten.
De formule vindt haar wortels in de Belgische voedselcultuur, rijk in smaak, maar informeel en toegankelijk. De klant kan de gehele dag terecht voor een maaltijd waar echt van genoten kan worden. De sfeer in de vestigingen is gemoedelijk, warm, verwelkomend en tijdloos.
Alle vestigingen zijn ingericht volgens eenzelfde concept. Zo vind je ons het liefst in een hoekpand, met een grote karakteristieke gevel. Onze panden hebben allemaal een horecavergunning en een terrasvergunning, met binnen circa 80 zitplaatsen en buiten 30 zitplaatsen. Binnen is de karakteristieke gemeenschappelijke tafel te vinden samen met andere knusse zitplaatsen en de afhaalcounter.
Wat biedt de formule?
Le Pain Quotidien franchise biedt ondernemers een formule waarbij ze echt onderdeel zijn van een familie. De Managing Directors Arne Altmann en Hubert Nieuwendijk willen samen met de nieuwe franchisenemers de formule tot een succes maken in Nederland. In heel Nederland zijn er mogelijkheden om een vestiging te starten, maar voorlopig richt de formule zich op Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Maastricht, Breda, Den Bosch en Eindhoven. Het concept wordt daarna over de rest van Nederland uitgerold.
Het hoofdkantoor begeleidt de franchisenemer tijdens het gehele traject van het opstarten van een nieuwe vestiging. Daarnaast is er ondersteuning op het gebied van administratie, personeelswerving, verkoop, marketing, inrichting, vestiginglocatie en assortiment.
Nieuwe franchisenemers en hun personeel worden altijd eerst getraind door mee te lopen in een bestaande winkel. Franchisenemers liften mee op de algemene menukaart en de algemene marketing. De menukaart ligt grotendeels vast. We hanteren de 80/20-regel. 20% van het assortiment mag lokaal zijn, door de franchisenemer gekozen. De producten moeten natuurlijk wel altijd binnen het menu en het concept passen.
Wat voor mensen zoeken we?
Als franchisenemer bij Le Pain Quotidien doe je meer dan een restaurant runnen. Je moet op elk niveau managementbeslissingen kunnen nemen, op veel verschillende vlakken. Je moet écht ondernemer zijn en van alle markten in het ondernemerschap thuis zijn.
We zoeken mensen die ervaring in de horeca hebben. Kennis van onroerend goed is ook een pré. We willen dat je als franchisenemer ons concept kent en dat je er, net als wij, ontzettend verliefd op bent.