ABN AMRO Franchise Clients
ABN AMRO Franchise Clients

ABN AMRO Franchise Clients

De afdeling Franchise Clients verzorgt de inrichting en afhandeling van de overkoepelende afspraken voor het verstrekken van kredieten aan franchisenemers/ondernemers van een formule of winkelketen.

Groeien met een krachtige formule
Ú kent als geen ander de kracht van uw formule. U wilt uw franchisenemers zo goed mogelijk faciliteren. Wij kennen uw branche en hebben de expertise om uitstekend in te spelen op de specifieke kenmerken van uw formule.

Voordelen van een arrangement bij ABN AMRO

  • Maatwerk voor uw formule
  • Snelle afhandeling door onze kennis van uw branche en de formule
  • Collectief voordeel voor uw ondernemers
  • Een goede start voor uw franchisenemers
  • In een persoonlijk gesprek ontwikkelen wij graag een arrangement dat past bij uw organisatie.
  • Een compleet pakket financiële producten geeft uw franchisenemers een goede start.

Interviews met franchisenemers

Klik hier voor een 60 sec. story van ABN AMRO met Hetty Wassenaar, franchisenemer bij Albert Heijn
Klik hier voor een 60 sec. story van ABN AMRO met Jim Koster, franchisenemer bij Jumbo
Klik hier voor een 60 sec. story van ABN AMRO met Peter van Gelder, franchisenemer bij McDonald’s

peter-van-gelder-filmpje-kleiner
jim koster jumbo-filmpje23

hetty-kleiner

 

 

Logo ABN AMRO

Aangesloten bij De Nationale Franchisegids - logo voor op website formule


Activiteit:De afdeling Franchise Clients verzorgt de inrichting en afhandeling van de overkoepelende afspraken voor het verstrekken van kredieten aan franchisenemers/ondernemers van een formule of winkelketen.
Branche: -
Aantal medewerkers:15 (Wereldwijd 24.225)
Klanten:Vertrouwelijk
Vestigingen in het buitenland:In 12 Europses landen

Delen:

‘‘Succesvolle formules zijn in staat om mee te bewegen met de klant’’

“Voor formules in de retailsector is het nu de grote uitdaging om in te spelen op de veranderde wensen van de klant. Franchise-organisaties zijn bij uitstek in staat om dat te doen.” Leonard Grijpma, sinds augustus 2014 directeur van ABN AMRO Franchise Clients, ziet dat succesvolle formules in staat zijn om mee te bewegen met de klant. “Wij kunnen formules daarbij op verschillende manieren ondersteunen.”

ABN AMRO is een grote speler in franchiseland. De bank doet meer dan alleen het financieren van ondernemers. Aan franchise-organisaties biedt ABN AMRO complete arrangementen aan, waarbij aandacht wordt besteed aan alle behoeften van de formule en de aangesloten ondernemers. Een arrangement is een combinatie van financiering en andere dienstverlening zoals betalingsverkeer en verzekeringen.

Leonard-Grijpma-Directeur-ABN-AMRO-Franchise-ClientsAan het woord Leonard Grijpma, directeur ABN AMRO Franchise Clients

Verder kijken

Daarbij wordt verder gekeken dan alleen de omzetprognose en het verdienmodel. Grijpma: “Stel: iemand wil een koffiezaak starten. Dat is op het eerste gezicht goede business, op koffie zit een flinke marge. Maar: wat gebeurt er als er zich een concurrent in de buurt gaat vestigen? Of als de straat een flinke tijd wordt opgebroken, waardoor de omzet halveert? We kijken, vanuit onze ervaring en sectorkennis, dus iets verder. Als bank hebben we vanuit onze zorgplicht de taak om de franchisenemer tegen zichzelf te beschermen. Maar tegelijk zeg ik daarbij: we zijn geen ‘moeder overste’. Een ondernemer heeft zijn contractvrijheid, maar soms vinden wij het niet financierbaar.”

Bij ABN AMRO Franchise Clients vormen relatiemanagers de schakel tussen de ondernemer en de bank. De relatiemanager is betrokken bij alle taken die de bank kan uitvoeren: contact met en advies aan franchisenemers, kredietverlening en kredietbegeleiding. Dat ene aanspreekpunt bij de bank wordt door ondernemers hogelijk gewaardeerd.

Branchekennis delen

Waardering is er ook voor de vaak genoemde sectorkennis van ABN AMRO. “Of een klant klein is of groot, de toegevoegde waarde van een bank is dat we meedenken, en de bedrijfsrisico’s goed kunnen inschatten”, stelt Grijpma. “Dat is belangrijk voor kredietverlening, maar ook om de ondernemer verder te helpen. Als je verschillende ondernemers in een branche ziet, dan begrijp je beter wat de dynamiek van de branche is en wat de risico’s zijn. Daar kunnen klanten van profiteren. Iemand die weet wat er in jouw branche gaande is, en in algemene termen over de competitie kan praten, is gewoon een betere gesprekspartner.

Daarom delen wij, door de hele bank heen, van ‘large corporates’ tot aan het MKB, ons zakelijk accountmanagement in naar sectoren. De ontwikkelingen bij grote bedrijven doen zich vaak, met enige vertraging, ook voor in het MKB. Het intern delen van kennis door collega’s in de klantsegmenten, is van veel toegevoegde waarde voor de ondernemer.”

Lichtpuntjes retailsector

Ongeveer 80% van de arrangementen in portefeuille bij ABN AMRO Franchise Clients zijn voor formules in de retailsector. Een sector die het de laatste jaren niet makkelijk heeft gehad. Tegelijk met de algehele economische tegenwind kreeg de sector te maken met de opkomst van internet als winkelkanaal. Wat is de verwachting, nu de economie weer aantrekt, voor de retailsector? “We komen uit een dal, maar er zijn zeker weer lichtpuntjes”, stelt Grijpma. “Er is weer economische groei, het consumentenvertrouwen neemt toe. En daarnaast is de rente laag, waardoor het veel aantrekkelijker is om te investeren dan om te sparen. Goede formules blijven investeren.”

De Retailprognoses van ABN AMRO Insights (december 2014) voorzien ook weer een ‘bescheiden herstel’ van de volumegroei in de retailsector. Waarbij de groei in 2015 en 2016 in de non-food iets harder aantrekt dan in de food-sector. Nuchter wordt vastgesteld dat de volumes, ondanks de groei, zich nog wel op een dieptepunt bevinden. En dat het toenemende prijsbewustzijn van de klant kan leiden tot een negatieve prijsspriraal. Waarin ondernemers een ‘race to the bottom’ houden, die uiteindelijk alleen maar marge kost.

Wendbaar zijn

Grijpma: “Voor de totale retail geldt dat het jaar op jaar slechter is gegaan. Dat waren we heel lang niet gewend in Nederland.” En of het nu de economische neergang is of de opkomst van internetwinkels, als ondernemer zul je daar op moeten reageren. “De beste manier om er mee om te gaan is jezelf aanpassen. Niet denken: ‘ik zit het wel uit en ik hoop dat het goed komt’. Sommige formules hebben veel moeite om zich aan te passen.”

“Aanpassen is van belang voor de totale retail, niet alleen voor franchise-organisaties. Aanpassen vergt ingrijpen in je totale bedrijfsvoering. De uitgangspunten waarop je de onderneming, de groei baseerde, zijn ter discussie komen te staan. De economie verandert snel, en het gedrag van de mensen ook. Een organisatie moet daarop kunnen inspelen en wendbaar zijn.”

“De problemen die de franchisenemers hebben, zijn dezelfde problemen die de filiaalbedrijven hebben. Klanten komen minder in de winkel en kopen meer via internet. Het gevolg kan zijn dat de aannames, die je maakte toen je de franchise aanging, of dat nu een financiering is of een franchise-overeenkomst, niet meer kloppen. De vraag wiens schuld dat is, daar spreek ik me niet over uit, dat is een juridische vraag.

Mijn ervaring is wel dat er heel veel franchise-organisaties een positieve rol spelen in het er doorheen trekken van franchisenemers.” En dat terwijl in de media veel verhalen staan over de ongelijkheid tussen franchisegevers en -nemers, met franchisenemers als slachtoffer. Grijpma: “Het verhaal dat ‘de krant alleen slecht nieuws afdrukt’, dat herken ik wel. Het gemeenschappelijk belang van de formule staat meestal voorop.”

“Grote schaal verzacht de problemen, zeggen we in de kredietverlening. Als je groter bent, kun je meer opvangen. Daar zit ook een keerzijde aan: grote organisaties zijn vaak log en kunnen moeilijker sturen. Die kracht betekent ook dat er minder snel bewogen wordt. Organisaties moeten inspelen op het veranderende gedrag van consumenten, en moeten daarom wendbaar zijn.”

Crowdfunding, kredietunies en MKBobligaties Nieuwe vormen van financiering, zoals crowdfunding, komen meer van de grond. En nog altijd klagen ondernemers dat banken te veel de hand op de knip houden. Heeft het voor een startende ondernemer of een nieuwe formule nog wel zin om bij de bank aan te kloppen?“Natuurlijk heeft het zin om naar de bank te gaan”, stelt Leonard Grijpma. “De klacht dat banken niet willen financieren is van alle dagen. Zelfs in de hoogtijdagen hoorde je dat. We zijn altijd op zoek naar kansen, naar groei, naar nieuwe business. Maar dat betekent niet dat alles financierbaar is. En het klopt dan banken zoeken naar een beter rendement, dat het iets duurder is geworden om te financieren, Anderzijds: de rente is zo laag dat het daardoor ruimschoots gecompenseerd wordt. Het is een uitstekende tijd om te investeren.”“Crowdfunding is een absolute trend. Net als kredietunies (coöperaties van en voor ondernemers die onderling krediet verstrekken, red.) en MKB-obligaties (leningen die opgeknipt zijn in coupures en verhandeld kunnen worden, red.). Die schieten als paddenstoelen uit de grond. We zeggen niet: daar zijn we tegen, want dat klinkt als kinnesinne. Als bankier zeg ik: goed dat onze klanten meerdere bronnen van financiering kunnen aanboren. We doen er ook doorlopend onderzoek naar, om te kijken hoe we de klanten kunnen ondersteunen. Maar wij kunnen helaas niet altijd ja zeggen. Niet alles is financierbaar; als er dan een alternatief is, vind ik dat fijn. Maar actief verwijzen naar crowdfunding, dat doen we nog niet. Het probleem is dat crowdfunding nog een beginnend fenomeen is in Nederland, dat nog niet goed gereguleerd is. Als geld op basis van verkeerde voorwaarden wordt opgehaald, daar kunnen we onze naam niet aan verbinden. Elke vorm van financiering moet goed gereguleerd zijn.”
De klant wil meer

Volgens Grijpma is de grote uitdaging: inspelen op de wensen van de klant. “We komen uit een tijd waarin gold: wat je in de winkel zet, vliegt eruit. Als je maar het juiste merk hebt, en de juiste winkel op de juiste plaats.” Die tijd is voorbij. “Nu heb je klanten die precies weten wat ze willen, die heel goed prijzen kunnen vergelijken. Die klant wil meer dan alleen maar iets uit een winkel halen waar hij nors geholpen wordt. Hij wil persoonlijke aandacht, verrassing, hele ruime keuze, en anders is hij snel ontevreden.”

Persoonlijke aandacht en een geïndividualiseerd aanbod, dat is een van de troeven van franchise-ondernemers. Grijpma: “Het grote voordeel van een franchisenemer is dat hij lokaal verankerd is. Hij kent zijn klanten. Een van de trends die wij waarnemen, is dat lokale ondernemers in de gemeenschap, zeker in de kleinere kernen, een grote gunfactor hebben. Omdat de mensen elkaar kennen. En dat voordeel geldt zeker voor franchisenemers. Die vertegenwoordigen dan wel een landelijk merk, maar zijn lokaal geworteld.

Ondernemers die de voetbalclub of de voedselbank sponsoren, de leefbaarheid van het winkelcentrum verbeteren. Die samen de kennis, die ze opdoen in zo’n grotere formule, over het professionaliseren van je onderneming, delen met andere ondernemers. De lokale invalshoek van het ondernemerschap is belangrijk. In veel gevallen hebben we liever een franchisenemer dan een ondernemer die zelfstandig iets begint, zeker in de retailsector.”

Verschuiving tussen formules

“In non-food retail zie je een aantal duidelijke winnaars. Formules die profiteren van de veranderende marktomstandigheden. En dat is dus omzet die niet ergens anders terecht komt. Er is verschuiving tussen de formules. Goede formules spelen daar op in. Door heel goed te weten wie hun klanten zijn, en meer voor ze te doen dan alleen een loyalty-programma. Echt je richten op duidelijk ge-targete groepen, en daar je aanbod en andere voorwaarden op aanpassen. En een goede internet-propositie neerzetten. Daar speelt franchise een positieve rol.”

“Investeringen in het online kanaal kunnen fors zijn, denk alleen maar aan de fullfilment. Je moet geen logistiek drama in huis halen. Maar de kosten van een online ontwikkeling kun je wel allemaal delen als franchisenemers. En je kunt duidelijke afspraken maken over de verdeling van de kosten en de extra omzet.”

Multi-franchising is ook een trend. “Er zijn steeds meer formules die herkennen dat ze elkaar kunnen versterken, ze weten elkaar beter te vinden. Neem bijvoorbeeld dat nieuwe koffiezaakje dat samenwerkt met de naburige boekhandel. Als je toch vierkante meters hebt, kun je daar ook tijdschriften neerleggen, die mensen kunnen lezen, en ook kopen. Een andere combinatie die je ziet: supermarkten die meters winkelvloer over hebben, en er voor kiezen om er een andere formule bij te betrekken, zoals een meer gespecialiseerde winkel. Een kantoorboekhandel of sigarenwinkel”, aldus Grijpma.”

Zo zijn er meer combinaties die goed werken. Dat betekent wel iets voor de formule: je moet samenwerking inbouwen. Het vergt meer afstemming en de complexiteit neemt toe. Goede afspraken maken is belangrijk, op allerlei gebieden. Als een klant door de ene formule, of ondernemer, slecht behandeld wordt, straalt dat af op de andere ondernemer. Dat is in elk winkelcentrum een terugkerend thema: van wie is de klant? En hoe werk je samen?”

Ander consumentengedrag, andere verdienmodellenRetailers zoeken naar nieuwe manieren om competitief te zijn. ABN AMRO benadrukt dat retailers zich daarbij moeten richten op verdienmodellen die beter aansluiten bij het veranderende consumentengedrag. De consumentenbehoefte verschuift naar maatwerk
(mass customisation), gepersonaliseerde aanbiedingen (predictive retailing), gemak (omnichannel) en positieve winkelervaring.Voordelen van een arrangement

  • Alle aanvragen binnen een formule worden goed op elkaar afgestemd
  • De doorlooptijden zijn korter de bank geeft advies en diensten (zoals betalingsverkeer) op maat
  • De franchisenemer kan profiteren van voordeel op bepaalde tarieven
  • Scheelt de ondernemer tijd, kosten en geld

 

skyscraper-banner-website

franchise-banner-abn-amro-3


seasons-artclass-banner

 

Vragen? Bel ons! 055-8200 226