Used Products franchise, opgericht in 1997, begeeft zich in bijna alle productgroepen van de tweedehands markt. Used Products heeft een eenvoudig, toegankelijk en bijzonder concept. Ze kopen, verkopen en verpanden allerlei gebruikte en nieuwe luxegoederen, waaronder smartphones, tablets, camera’s, laptops, spelcomputers, games, audio- en televisieapparatuur, muziekinstrumenten, gereedschap en horloges. Naast het in- en verkopen biedt Used Products ook een terugkoopoptie aan haar klanten. Mensen die tijdelijk contant geld nodig hebben, kunnen hun producten verkopen met de mogelijkheid om deze later weer terug te kopen.
Used Products franchise
Inmiddels heeft Used Products 66 winkels, 55 in Nederland en daarnaast winkels in België, Duitsland, Roemenië, Slovenië en Hongarije. Hiermee is Used Products in zijn branche de grootste franchise organisatie van de Benelux. Voor het openen van nieuwe winkels en voor een interessante overname mogelijkheid is Used Products op zoek naar geschikte commerciële kandidaten die gemotiveerd zijn om deze kans te benutten. Ook voor diverse andere landen is de formule op zoek naar een master franchisenemer die de masterlicentie voor dat land wil exploiteren of een winkel wil openen. Ondernemende mensen die op zoek zijn naar een buitenlands ondernemingsavontuur kunnen vrijblijvend informatie aanvragen.
Franchisenemer bij Used Products
Als franchisenemer bij Used Products dien je te beschikken over leiderschapskwaliteiten, representativiteit en een solide financiële achtergrond. De benadering van soft franchise is een sterke factor die elke franchisenemer in staat stelt om zijn of haar eigen talent te ontwikkelen. Dit zorgt ervoor dat het productaanbod zeer divers is, variërend van algemene zaken tot producten die voortkomen uit de kennis en expertise van de betrokken franchisenemer.
Word franchisenemer bij Used Products
Een unieke soft-franchiseformule tegen een vaste fee met ruime financieringsmogelijkheid
Zeer uitgebreid kassasysteem met een uitgebreid instructieboek
Een eigen website op ons online portal met een eigen webshop
Jij en jouw personeel worden uitvoerig getraind
Productuitwisseling tussen filialen
Levering van partijgoederen en collectieve reclame en reeds aanwezige naamsbekendheid
Beschikking over de huisstijl m.b.t. personeelskleding, folders, vlaggen, winkelinrichting, draagtassen, etc
Erkend lid van de Nederlandse Franchise Vereniging
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden binnen Used Products? Vraag dan geheel vrijblijvend informatie aan en kom met ons in contact.
Maak favorietVerwijder favoriet
Franchisenemer of master franchiser: Bij Used Products krijg je de ruimte
Al twintig jaar aan de top van de tweedehands markt
Used Products begeeft zich al sinds 1997 in bijna alle productgroepen van de tweedehands markt. De formule heeft verschillende kernactiviteiten, waarvan inkoop veruit de belangrijkste is. Franchisegever Berthold Bakker (45) heeft de formule zien groeien van één winkel in Alkmaar naar 57 in Nederland, drie in België, één in Spanje en één in Oostenrijk. Die groei wil hij doorzetten: Used Products zoekt dan ook master franchisers in alle Europese landen én ondernemers voor de Nederlandse markt.
franchise
Toen Used Products eenmaal acht winkels had in onder andere Alkmaar, Zaandam en Haarlem, besloten Bakker en medeoprichter Richard Ooijevaar hun winkels te verkopen en zich volledig te gaan richten op het werven en begeleiden van franchiseondernemers. In 2011 konden Bakker en Ooijevaar hun eerste internationale succes vieren met de opening van de eerste vestiging in België. Inmiddels heeft Used Products in Nederland landelijk dekking. “Behalve in Zeeland”, glimlacht Bakker. “Daar mogen nog best vestigingen komen.” Er zijn ook drie Nederlandse vestigingen ter overname beschikbaar. Iedereen die concreet interesse heeft, mag Bakker bellen.
Terugkoop- en consignatieservice
In de winkels van Used Products kunnen klanten terecht voor smartphones, audio, dvd-spelers, games, gameconsoles, gereedschap, gouden sieraden, horloges, computers, televisies, muziekinstrumenten, dvd’s, huishoudelijke artikelen, fietsen, scooters, camera’s, laptops, tablets, goud en nog veel meer met garantie. Deze producten zijn vaak jong-gebruikt en omvatten alle groepen, behalve witgoed, meubels, kleding en boeken. “Hiervoor kunnen mensen bijvoorbeeld terecht bij een kringloopwinkel, waarvan wij ons dan ook duidelijk onderscheiden”, legt Bakker uit. Dat doet Used Products ook door middel van de terugkoopservice. ”Klanten hebben bij ons niet alleen de mogelijkheid om hun producten in te ruilen en er direct contant geld voor te krijgen. Ze kunnen hun product ook binnen een vooraf bepaalde termijn weer terugkopen. Als die termijn niet wordt gehaald, dan bieden we het product in de winkel te koop aan.”
Consignatieservice
Voor klanten die duurdere producten te koop willen aanbieden en hier geen haast mee hebben, is de consignatieservice van Used Products ideaal. “Onze medewerkers geven een professioneel advies over de verkoopprijs van het product en zodra het verkocht is krijgt de klant het geld. Er hoeft pas geld uit te worden betaald op het moment dat het product verkocht is.”
Pawnshop niet terecht
De vergelijking met de Amerikaanse ‘pawnshop’ is snel gelegd. “Te snel”, vindt Bakker. “Verpanden is inderdaad een stukje van onze dienstverlening. Inkopen is echter wat we het meeste doen. Deze producten verkopen we dan met garantie in de winkel. Ons imago verschilt ook behoorlijk met dat van een pawnshop. Klanten komen bij ons juist terug vanwege de relaxte sfeer, de fijne mensen en de scherp geprijsde producten. Inkoop vindt bij Used Products discreet en alleen in de winkel plaats.” De formule maakt wel gebruik van de perceptie van het publiek: de meeste zendtijd van de spotjes op Veronica ligt tussen programma’s als Pawn Stars en Storage Hunters.
Iedere vestiging eigen webshop
Used Products biedt zijn producten zowel lokaal als landelijk aan, een grote pré om klanten zo optimaal mogelijk te bedienen. Franchisenemers delen bij Used Products niet slechts mee met de webshopopbrengsten, ze kunnen deze volledig in eigen zak steken. “Wel zo eerlijk”, vindt Bakker. “Elke vestiging heeft een eigen webshop, die op zijn beurt weer is ondergebracht in de collectieve webshop op www.usedproducts.nl. Klanten kunnen gemakkelijk met iDEAL betalen en de pakketten worden dezelfde dag nog verstuurd. Dat het werkt, bewijzen de cijfers. “Hier wordt steeds meer gebruik van gemaakt.”
Internationale ondernemers gezocht
Om internationale groei te realiseren in landen waar Used Products nog niet gevestigd is, zoekt de formule masterfranchisers. In welk land dat moet zijn, maakt Bakker niet uit. “Binnen Europa zijn alle landen welkom. Sterker nog, als een geschikte kandidaat zich in Argentinië aanbiedt, deinzen we ook daarvoor niet terug. We hebben het liefst ondernemers die het land in kwestie goed kennen. Het vergt namelijk veel lokale kennis om in het buitenland te beginnen. Als een Nederlandse ondernemer die kennis heeft, of de financiële middelen heeft om die in te kopen, behoort dat ook tot de mogelijkheden.”
Franchisenemers van Used Products moeten een intrinsieke handelsgeest hebben. “Misschien een dooddoener”, vindt Bakker. “Maar je moet absoluut commercieel en communicatief vaardig zijn. Ook kun je de handen uit de mouwen steken en sta je stevig in je schoenen.”
Veel vrijheid
Ondernemers krijgen bij Used Products de ruimte om daadwerkelijk te ondernemen, vindt Bakker. “Je wordt niet in een hokje gestopt, krijgt geen vreselijk dik handboek. Natuurlijk hanteren we vaste afspraken, onder andere over onze huisstijl, bedrijfskleding en de manier waarop we met klanten omspringen. Buiten dit alles heb je de mogelijkheid om eigen capaciteiten volop in te zetten en lokaal zaken op touw te zetten, zoals de marketing.” De vrijheid die Used Products-ondernemers genieten vertaalt zich in een afwisselende praktijk waarin geen dag hetzelfde is. “Iedereen die bij ons onderneemt, heeft er plezier in”, zegt Bakker. “Nieuwe mensen en producten houden het spannend.” Wat producten betreft speelt de smaak van individuele ondernemers een rol. Bakker: “Sommigen zijn gek op muziek, die hebben daar de hele winkel mee vol staan.”
Communicatie via WhatsApp
Die communicatie naar buiten vindt onder andere via WhatsApp plaats. “Heel laagdrempelig”, vindt Bakker. “Het gemak van de klant staat hier voorop.” Ook intern vindt veel communicatie via WhatsApp plaats. “Ondernemers staan zes dagen per week met hun medewerkers in de zaak. Veel tijd voor uitgebreide bijeenkomsten hebben we dus niet. Dan zijn mail en WhatsApp ideale manieren om toch met elkaar in contact te blijven. Ook versturen we regelmatig nieuwsbrieven.”
Social media
Social media werkt volgens Bakker ook prima voor verkoop en communicatie met klanten. “Nagenoeg alle vestigingen hebben een Facebook-pagina en het hoofdkantoor beheert de algemene pagina. We zetten die pagina bijvoorbeeld in om acties te communiceren, mogelijkheden voor ondernemers te tonen en foto’s te delen.”
Kerngegevens
Activiteit
In- en verkoop van tweedehands artikelen, nieuwe artikelen en partij-goederen. Tevens bieden we een unieke terugkoopmogelijkheid aan. Klanten kunnen beschikken over direct contant geld met de mogelijkheid hun product weer terug te kopen.
EntreegeldEen éénmalige fee bij de start van de samenwerking die je moet betalen aan de franchisegever.
€ 19.990
Jaarlijkse franchisefeePeriodieke vergoeding die je moet betalen aan de franchisegever voor de geleverde diensten/ondersteuning. Soms wordt het opgesplitst in een marketingfee en royalty of servicebijdrage
€ 1.100 per maand vast
Totale investeringDe totale investering in je eigen onderneming. De totale investering kan bestaan uit je eigen vermogen en een lening van de bank.
€ 100.000
Benodigd eigen vermogenDat deel van de totale investering in je eigen onderneming dat je uit eigen geld moet financieren. Dit kun je dus niet lenen van de bank.
Used Products: Een nationaal en internationaal succesverhaal in de tweedehandsmarkt
Het fenomeen van pandjeshuizen lijkt wellicht uit een andere tijd te stammen, maar niets is minder waar. Het is een hedendaagse trend die bovendien toekomstbestendig is. Consumenten maken steeds bewuster de keuze voor duurzame winkels ...
Used Products ziet flinke stijging in verpande spullen
Used Products, met 53 vestigingen marktleider op het gebied van verpanden in Nederland, ziet een forse stijging. Het laatste halfjaar is de totale hoeveelheid verpande spullen die de keten in opslag heeft, gegroeid met 34 procent. Directeur ...
Groeipotentie Used Products: “Consumenten worden ‘groener’ en prijsbewuster”
De Zaanse franchiseformule Used Products koopt en verkoopt gebruikte, maar ook nieuwe producten. De klant wordt direct cash uitbetaald en de franchiseformule verkoopt deze producten weer door, mét garantie. “Wij zien dat klanten het ...