Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Is drukwerk nog altijd relevant?

10 september 2022

De wereld is de afgelopen jaren flink veranderd. De verschuiving van offline naar online is een stroomversnelling geraakt in veel branches. Logisch zou zijn om te denken dat drukwerk hier in vroeg stadium kind van de rekening wordt. Maar is dat eigenlijk wel zo? Wij laten zien dat drukwerk anno nu nog steeds relevant is. Wat voegt het voor jou als ondernemer eigenlijk toe? Wij laten je het aan de hand verschillende punten zien!

Zichtbaarheid

Om drukwerk te kunnen zien heb je alleen het drukwerk nodig. Geen kabels, geen internet, geen Bluetooth of andere verbindingen en ook geen andere apparaten of hulpmiddelen. Wanneer je het ook aan wilt pakken, het is er. Dat is de grote kracht van het fysieke drukwerk. Ook als je niet bewust op zoek bent naar iets, werk drukwerk erg goed. Denk bijvoorbeeld aan een wachtkamer, een balie of een andere plek waar soms gewacht moet worden. Sta je daar, dan heb je als de neiging om toch dat ene foldertje of die brochure te pakken.

Online adverteren is goedkoper. Toch?

Ga je het heel zwart-wit bekijken, dan is online adverteren in de basis misschien goedkoper. Maar bereik je daar hetzelfde mee? Waar online advertenties voornamelijk zo snel als mogelijk worden weggeklikt, blijven fysieke advertenties in de vorm van posters en flyers veel beter hangen. Het is onderaan de streep dus maar de vraag of het online zoveel geld ophaalt om in te kunnen zeggen dat het ook echt goedkoper is. En een drukkerij heeft tegenwoordig zoveel verschillende opties en mogelijkheden, dat je er met verschillende budgetten eigenlijk altijd wel iets passends vind. Dus perse goedkoper is het online zeker niet

Online en offline: het kan perfect samen

Waarom in hokjes denken en bij de één de ander uitsluiten? Het is helemaal niet of-of! Je kunt vrij eenvoudig profiteren van de positieve punten van beide, dus zowel offline als online. Daarbij is het uiteraard wel belangrijk dat je een goede online omgeving hebt waar je je (potentiële) klanten via de offline weg naar toe wilt leiden.

QR-code

Een mooie voorbeeld van de koppeling tussen on- en offline, is de QR-code. Deze code laat je afdrukken op je drukwerk. Of dat nou een visitekaartje, een flyer of een groot spandoek is, dat maakt niks uit. De code scan je met je mobiele telefoon, die je vervolgens doorstuurt naar de website die jij er achter hebt gehangen. Dit kan naar je website in het algemeen zijn, maar ook een specifieke pagina. Heb je dus een speciale actie of een product dat je onder de aandacht wilt brengen? Dan is dit de ideale manier!

Drukwerk om jezelf te onderscheiden

Dit blog wordt niet voor niets geschreven. Veel bedrijven en ondernemers twijfelen of het fysieke drukwerk nog wel echt wat toevoegt. Nou, dat doet het zeker! En hoe meer mensen denken dat zij een drukkerij links kunnen laten liggen, des te beter het eigenlijk voor jou is. Op die manier kun jij nog eenvoudiger opvallen ten opzichte van de rest.

Persoonlijk én fysiek

Hoe vaak sta je stil bij een uiting van een bedrijf op social media of ergens anders op het internet? Niet vaak waarschijnlijk. Het wordt in veel gevallen zelfs als storend en irritant ervaren. Bij flyers is dat – mits je het goed doet – zeker niet het geval. Een persoonlijke benadering samen met fysiek drukwerk is een gouden combinatie en zorgt ervoor dat je jouw boodschap veel beter over kan brengen. En dat is natuurlijk wat je wilt bereiken.

Blijvende effect

Een ander voordeel van fysieke producten is dat je ze vaak meerdere malen tegenkomt. Je legt een boek, een flyer of folder weg en komt het later weer eens tegen. Of een poster of een spandoek dat je ergens hebt neergehangen. Zo komt de lezer op verschillende momenten in aanraking met jou en jouw merk. Hierbij gaat de kracht van herhaling op. Hoe vaker je je laat zien, des groter de kans dat je nestelt in het hoofd van de lezer. Bewust of onbewust.

Een cadeautje om te krijgen

Cadeautjes krijgen, dat is iets wat eigenlijk iedereen leuk vindt. Met extra aandacht en een klein beetje liefde kun je van het drukwerk dat jij uitdeelt, een echt cadeautje maken. Je kunt gaan voor basic drukwerk. Helemaal niks mis mee. Het doet wat het moet doen, maar het mist net dat beetje extra om het onvergetelijk en bijzonder te maken. Gelukkig zijn er verschillende mogelijkheden om daar toch voor te zorgen. Denk aan verschillende afwerkingen, bijzondere vormen en speciale papiersoorten.

Visitekaartje om indruk te maken

Als je wel eens op een beurs bent geweest, dan weet je ongetwijfeld dat je altijd met een lading visitekaartjes weer thuiskomt. Van de meeste zul je niet eens meer weten van wie je het kaartje hebt gekregen. Maar wat als het een kaartje was geweest dat eruit sprong? Grote kans dat je je die wél herinnert. Probeer daarom ook eens te kijken buiten de standaard opties en eens een zijweg in te slaan. De meest voor de hand liggende verandering is het materiaal. Er zijn tegenwoordig zo ontzettend veel verschillende materiaalsoorten, dat het bijna zonde is om een degelijk en saai kaartje te laten drukken. Maar ook met het ontwerp kun je spelen om je zo te onderscheiden van de rest.

Ja, drukwerk is nog altijd een goed idee

Ondanks alle technologische ontwikkelingen en het digitale tijdperk waarin we tegenwoordig leven, is er nog steeds een grote rol weggelegd voor drukwerk. Vaak gecombineerd met online uitingen, maar uit alles blijkt dat het drukwerk niet zomaar weggaat en ook jij er nog jarenlang gebruik van kunt maken én kunt profiteren.

Wel is het zo dat er – zeker ook vanuit duurzaamheid – bewuster gekeken moet worden. Het lukraak drukken van tienduizenden flyers is niet meer van deze tijd. Maar met een doordachte en gerichte strategie bereik je minstens zoveel, dan wanneer je met hagel schiet. Voor jou de uitdaging om het maximale uit de offline marketing te halen!