Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

SEO of SEA: wat werkt beter voor jou?

06 september 2022

Het zijn twee termen die enorm veel op elkaar lijken: SEO en SEA. De twee diensten hebben in principe hetzelfde doel; toch is het plan van aanpak voor beide vrij verschillend. Sommige bedrijven vinden het lastig om te bepalen welke van de twee beter aansluit bij hun doelstellingen. We zullen deze twee vormen van zoekmachine marketing voor je uitleggen en met elkaar vergelijken, zodat jij je keuze beter kunt maken!

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization. Deze naam geeft al veel weg van wat de dienst is: je optimaliseert hiermee je website ten opzichte van Google. Deze heeft namelijk veel eisen aan welke websites zij bovenaan hun zoekresultaten willen hebben staan. Deze eisen zijn gelukkig publiekelijk bekend: met SEO zorg je er dus voor dat je website zo goed mogelijk aan deze eisen voldoet. Hier worden verschillende onderdelen bekeken: de gebruiksvriendelijkheid van je website staat erg hoog, maar ook meer technische aspecten zoals je zoekwoordengebruik is belangrijk.

In principe is SEO een gratis dienst. Deze marketingvorm is zelf uit te voeren, maar het brengt geen garantie tot resultaten met zich mee. Hierdoor is de vergelijking met SEA erg interessant!

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising. Is het je al wel eens opgevallen dat de eerste vier resultaten van jouw zoekopdracht advertenties zijn? Als bedrijf spring je hier gemakkelijk op in, namelijk door zo’n advertentie in te zetten. Hiervoor betaal je wel, maar het resultaat is gegarandeerd.

Toch zit er meer strategie achter SEA dan dat we nu doen lijken. Ook bij SEA is het erg belangrijk dat jij je focust op de juiste zoekwoorden. Aan het eind van de dag wil je namelijk zo veel mogelijk klanten bereiken, voor zo’n laag mogelijk prijs. Daarnaast is het belangrijk dat je advertentie aantrekkelijk is. Met verschillende psychologische trucjes, spring je hier slim op in. Zo laat je jouw potentiële klant geen keuze dan te klikken op je website!

Welke werkt beter voor jou?

Het is lastig om te zeggen welke van de twee diensten het beste werkt: een combinatie van de twee is namelijk het meest effectief. Hierbij hoort wel de juiste uitvoering. Wil jij garantie van resultaten, dan is het slim om na te denken over het inschakelen van een Digital Agency. We stellen je voor aan Traffic Today: een marketingbureau met een specialisatie op alles wat er online afspeelt. Ben jij geïnteresseerd? Neem direct een kijkje op hun website!