Franchisenemers Mika Romero-Hoebé, Daphne Hoebé & formulemanager Geert-Jan Smits
Belangrijke onderdelen van de Ekoplaza franchiseformule zijn: beleving, gastheerschap en de eigentijdse inrichting van de winkels. En voor potentiële franchisenemers niet onbelangrijk: de benodigde investering is, vergeleken met andere supermarktformules, te overzien. ‘Klein beginnen en zonder veel investering een initiatief opbouwen vanuit klantgerichtheid en gastheerschap. Daar heb ik ontzettend veel respect voor’, vertelt Geert-Jan Smits, formulemanager bij Ekoplaza, die samen met een aantal winkelbegeleiders, winkeliers dagelijks bijstaat.
‘De missie van Ekoplaza is om met alle franchisenemers gezonde, biologische en eerlijke producten toegankelijk te maken voor iedereen. Vol voedingsstoffen en rijk aan smaak en uiteraard van de beste kwaliteit,’ vertelt Smits. ‘Met onze ondernemers werken we samen op basis van kracht. We geven ze graag zoveel mogelijk ruimte om lokaal te ondernemen en zelf hun koers te bepalen, wij ondersteunen en begeleiden waar nodig. Ik heb, samen met mijn team van winkelbegeleiders, bijna dagelijks contact met alle winkeliers. We kennen elkaar goed.’
Het verhaal van ondernemerszussen
De zussen Mika Romero-Hoebé en Daphne Hoebé runnen een van de winkels van Ekoplaza. In 2019 gingen ze als jonge ondernemers het avontuur aan en werden franchisenemer bij Ekoplaza. Daphne vertelt: ‘Het grappige is, we zijn hier eigenlijk door een toevallige samenloop van omstandigheden terechtgekomen. We werkten allebei in een compleet andere branche. Ik verkocht planten en mijn zus Mika is van origine ergotherapeut.’
Op een verjaardag kwam Mika de eigenaar van de natuurvoedingswinkel in ons geboortedorp Winterswijk tegen. ‘We zijn grootgebracht met biologisch eten en kwamen hier in onze jeugd regelmatig. Mika hoorde dat de oud-eigenaren met pensioen gingen. Toen we elkaar de volgende dag zagen, vroeg ze als grapje of dat niet een leuke uitdaging voor ons zou zijn. Wat gekscherend begon met een beetje dagdromen, bleek een schot in de roos: we besloten samen in een nieuw avontuur te stappen. Als je het niet probeert, dan weet je ook niet hoe het is.’
Na een aantal gesprekken met vrienden, familie en bank werd definitief de hand geschud: de zussen waren de nieuwe eigenaren van Ekoplaza Winterswijk. Daphne vervolgt: ‘Ik was onder de indruk van hoe die gesprekken liepen. Heel open en respectvol. Ekoplaza stopte er echt veel tijd en moeite in om alles in goede banen te leiden. Niet alleen voor ons, maar ook zodat de oud-eigenaren met een goed gevoel de deur achter zich dicht konden trekken. Dat was oprechte betrokkenheid, dat voelde meteen goed.’
