Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Kvik-ondernemerschap volgens Marcel Batenburg: van keukens naar klantrelaties

Marcel Batenburg is franchisenemer van Kvik Breda en Kvik Sliedrecht. Marcel en Kvik bleken een goede match. De ideale kandidaat voor Kvik is dan ook iemand met een passie voor ondernemen en die het belangrijk vindt een duurzame relatie op te bouwen met zijn klanten. Ervaring in de keukenbranche is een voordeel, maar zeker niet vereist. Ondernemers moeten wel – en bij voorkeur al ervaring hebben met – verkopen, sturen, inspireren en leidinggeven. Het is een business waarbij je zowel veel in contact bent met mensen, als met cijfers bezig bent.

Marcel heeft dertien mensen in dienst en ook zijn vrouw werkt mee in de backoffice-planning. Een derde vestiging staat voorlopig niet in de boeken. “Voor nu vind ik het heel fijn om een toekomstgericht pand te hebben in Breda. Ik ben altijd op zoek naar wat nieuws en ik kan mijn energie hierin heel goed kwijt.”

Kvik Academy

Kvik heeft een trainingscentrum, de Kvik Academy. Elke nieuwe ondernemer volgt een training, deels op het hoofdkantoor in Denemarken en deels in een al bestaande Kvik-winkel in Nederland. Marcel: “Ik heb drie maanden meegelopen met de vorige eigenaar hier in Breda en daarna kreeg ik de sleutel. In de afgelopen zeven jaar is de formule flink gegroeid en is het management uitgebreid. Zo is er nu ook een marketingmanager. Dat was een paar jaar geleden nog niet zo, we hebben in het begin best gepionierd. Ik heb in die tijd heel veel van collega’s opgestoken en het concept goed leren kennen. Dat geeft een prettige start op je nieuwe plek. Verder zijn er veel digitale trainingen en interne webinars.”

Na de training blijft Kvik in de eerste tien tot twaalf weken nieuwe ondernemers begeleiden. Zo komt twee keer per week een retailconsultant, die ook na deze periode beschikbaar blijft als het nodig is.

Franchisevereniging

Kvik heeft een eigen franchisevereniging waarbij alle ondernemers zijn aangesloten. “Door het jaar heen komen we zo’n vier keer bij elkaar en zijn er werkgroepen”, legt Marcel uit. “In deze werkgroepen worden verschillende onderwerpen zoals campagnes, kwaliteit en logistiek besproken.”

In Nederland wordt 95% van de keukens geplaatst door monteurs van Kvik. Dat is in Scandinavië heel anders; daar laat slechts 5% van de consumenten een keuken plaatsen. “Kvik heeft verschillende servicelevels, variërend van alleen de levering tot geheel plaatsen. Scandinaviërs vinden het heel normaal om de keuken er zelf in te zetten. Misschien is het de oermens in ze “, lacht Marcel.

Voor hem is een aankoop geslaagd als hij een mooie keuken heeft laten plaatsen bij een klant. “Soms krijg ik foto’s terug van de geïnstalleerde keuken, of een positieve review. Daar doe ik het voor en dat is natuurlijk ook mijn uithangbord.”

Ontvang gratis meer informatie over Kvik

"*" geeft vereiste velden aan

Aanhef

Meer informatie over franchisen bij

Kvik