Van der Valk International (VDVI) heeft recentelijk een meerderheidsbelang genomen in Dunkin’ Nederland en België, wat wordt beschouwd als een belangrijke stap om hun hospitality dienstverlening verder uit te breiden. Inspire Brands Group, het moederbedrijf van Dunkin’, toonde zich verheugd over de overname door VDVI en ziet dit als een kans om Dunkin’ naar een hoger niveau te tillen.
VDVI ziet deze strategische overname ook als een aanvulling op hun huidige portfolio, bestaande uit niet alleen hotels, maar ook andere voedingsconcepten zoals het in 2020 overgenomen Vapiano. Dunkin’ heeft aanzienlijk groeipotentieel en past perfect bij de uitbreidingsstrategie van de Van der Valk Hotels in de Benelux. Het feit dat Dunkin’ een jongere doelgroep aanspreekt, maakt het voor Van der Valk des te aantrekkelijker, omdat zij de hotelgasten van de toekomst zijn.
Op dit moment heeft Dunkin’ 53 vestigingen in Nederland en 23 in België, allemaal in eigen beheer. Als meerderheidsaandeelhouder streeft VDVI ernaar om in de komende 5 jaar nog eens 60 vestigingen te openen, zowel binnen, buiten, naast, of nabij hun eigen hotels. Ze overwegen zelfs uitbreiding naar Luxemburg als de licentierechten daarvoor verkregen kunnen worden, met uiteindelijk het doel om zo’n 150 locaties in de Benelux te bereiken.
VDVI zal de Nederlandse en Belgische uitbreidingsstrategie van Dunkin’ versterken door zich te concentreren op belangrijke pijlers zoals Dunkin’ Hot, Cold en Frozen Drinks, zelfgemaakte Premium Donuts, een uitgebreid assortiment op maat gemaakte producten en varianten zoals gestoomde en vegan donuts, om te voldoen aan de groeiende vraag naar plantaardige producten.
Dunkin’ mag dan wel bekendstaan om donuts en andere zoetwaren, maar het bedrijf benadrukt dat het vooral een koffiebedrijf is, een van de grootste ter wereld. Deze overname zal Dunkin’ steviger in de markt zetten en profiteren van de synergie die al bestaat met diverse partners en de bedrijfsvoering van Van der Valk International, zoals het delen van inkoop- en verkoopkanalen, logistiek, IT-oplossingen, gastbeleving en medewerkersopleiding.
De komende jaren zal Dunkin’ steeds vaker dienen als een populaire bestemming voor gasten met trek. Dit omvat pop-up container-outlets bij tankstations, kiosken in Van der Valk Hotels, to-go-shops op strategische locaties en grotere koffie- en donutwinkels met zitplaatsen. Samen met Van der Valk zal Dunkin’ bijdragen aan de verbreding van de gastronomische dienstverlening binnen Van der Valk.