Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Waarom als ondernemer een marketingmix maken?

22 november 2022

Een aantal weken geleden hebben we je uitgelegd hoe je een bedrijfsplan, of ook wel een ondernemersplan kan schrijven. Een ondernemersplan is voor je eigen beeld en inzicht heel belangrijk, maar het is ook onmisbaar om bijvoorbeeld financiering te krijgen. Om het plan te maken leerden we hoe we onze missie bepalen en hoe we SWOT-analyses kunnen maken. Daarnaast hebben we in het plan bepaald wat we precies gaan verkopen en aan wie. Met deze uitgangspunten gaan we aan de slag met de marketingmix. Deze is gebaseerd op de 5 P’s.

Wat houden de 5 P’s in?

De vijf P’s staan voor:

  • Product
  • Prijs
  • Promotie
  • Plaats
  • Personeel

Samen vormen ze de zogeheten marketingmix. Ze zijn van grote invloed op elkaar. Als er iets met of in de ene P gebeurt, heeft dat vrijwel altijd invloed op de andere 4 P’s. Om maar een voorbeeld te geven: Als je je product verandert, dan zal je je prijs en wellicht ook de doelgroep moeten aanpassen. Ook als franchisenemer heb je te maken met de 5 P’s. Hieronder gaan we daar op in.

Product

Bij de P van Product omschrijf je nogmaals het product of de dienst die je gaat verkopen. Het lijkt een beetje een open deur om dit te doen, maar hoe bewuster je je bent van jouw product, hoe beter je je marketing strategie kan bepalen. Een product beschrijf je met ’technische’ kenmerken, zoals afmetingen, kleur en vorm. Verder zijn er de toegevoegde eigenschappen. Hier kun je denken aan de verpakking, de garantie, accessoires, aftersales enzovoorts. Tot slot is er nog de emotionele en instrumentele waarde die het product/dienst heeft voor de consumenten. Denk aan imago, naamgeving en service.

Houd hierbij in de gaten hoe je je onderscheidt van de rest. Als je zelf goed op een rij hebt waarin je je onderscheidt van je concurrent kun je dit benadrukken in je promotie.

Als je zou willen, mag je iets buiten het afgesproken assortiment verkopen. Meestal is dat een product dat uit je regio komt. Gemiddeld mag je zelf 15% van je assortiment bepalen. Dit moet wel in overleg met de franchisegever en je collega franchisenemers.

Plaats

In de ‘P’ van Plaats gaat het om het distributie kanaal van je product. Als het gaat om franchise dan is de locatie die je kiest heel erg belangrijk. Eerder hebben we hier ook over geschreven. Het kan heel nuttig zijn om een vestigingsplaatsonderzoek uit te laten voeren bijvoorbeeld. Ook bepaal je in deze P of je jouw vestiging zou willen aanpassen aan de ‘couleur locale’. Mocht jouw franchise niet keihard maar redelijk soft zijn, dan zijn er vaak nog mogelijkheden om wat aanpassingen te doen in het interieur. Soms zijn die tijdelijk, denk aan het versieren van je winkel tijdens carnaval. Ook kan je jouw lokale producten een speciaal plekje in je winkel geven.

Prijs

Bij de ‘P’ van Prijs gaat het er om welke prijs je gaat hanteren voor jouw producten. In principe heeft jouw franchisegever hierover afspraken gemaakt. Lokaal en per seizoen kan dit echter verschillen. Bij prijsbepaling is het slim om naar de gangbare prijzen in jouw sector en omgeving te blijven kijken. Als je daar flink boven of onder gaat zitten, zorg dan dat je goed kunt beredeneren waarom. Alles in overleg natuurlijk met je franchisegever en met je collega franchisenemers. Het is goed om te sparren met deze laatste groep over deze P van prijs. Wat zijn hun ervaringen?

Promotie

Bij de ‘P’ van Promotie gaat het er om hoe je het product wilt promoten. Je kent inmiddels je product, je prijs en je locatie. Landelijk ben je in principe als franchisenemer ontzorgt als het gaat om promotie. Maar lokaal ligt er een schone taak voor je weggelegd. Voor je promotie bepaal je hoe je dat gaat communiceren (je boodschap) en via welke kanalen (zoals bijvoorbeeld een advertentie in de krant, op sociale media of een mailing via huis-aan-huis bladen) je jouw doelgroepen kunt bereiken. Tip van De Nationale Franchise Gids: Sluit je aan bij de lokale ondernemersvereniging. Samen sta je sterk!

Personeel

Met de opkomst van de dienstverlening is er een extra P toegevoegd aan de marketingmix. De P van Personeel. Ook anno nu is servicegerichtheid steeds belangrijker, maakt niet uit binnen welke branche. Waar het bij de 4 P’s voornamelijk om de ontwikkeling en verkoop van het product draait, gaat het bij de “P” van personeel om wie het product verkoopt. Hiermee wordt het accent gelegd op de ‘dienst’ in plaats van het ‘product’. Hier is het belangrijk welke rol je jouw personeel laat spelen bij de promotie van je product. Bepaal ook hoe je gaat zorgen voor je personeel. Denk aan hun groei, begeleiding, beloning enzovoorts.

Wil je na het lezen van dit artikel graag meer informatie over andere zaken waar je rekening mee moet houden als startende ondernemer? Lees dan hier verder in onze Wiki. Heb je een vraag die hier niet beantwoord wordt? Of wil je graag dat wij een artikel schrijven over een specifiek onderwerp? Laat ons dit dan gerust weten door te mailen naar info@denationalefranchisegids.nl.

×