In 2002 startte Ali Alaca, toen 19 jaar, als bezorger bij Domino’s Utrecht. Waar hij Domino’s eerst zag als toffe bijbaan naast zijn studie bewegingswetenschappen, ontstond in de loop der jaren de wens om zelf te gaan ondernemen. Inmiddels is Ali eigenaar van zeven Domino’s vestigingen en vertelt hij wat hem zo trekt in het franchisen, welke uitdagingen hij tegenkwam op zijn pad en hoe hij een snelle groei realiseerde.
Een uit de hand gelopen hobby
Waar Domino’s begon als bijbaan, groeide Ali naast zijn fulltime studie verder door naar rollen als assistent-manager en winkelmanager. Domino’s werd steeds meer een uit de hand gelopen hobby en in 2006 ontstond de wens om zelf te gaan ondernemen. Echter liep Ali tegen een grote uitdaging aan: de economische crisis die op dat moment net aan het ontstaan was. Het was door het economisch klimaat niet gemakkelijk om een eigen onderneming te starten en Ali besloot nog meer ervaring op te doen als winkelmanager bij Domino’s. Maar zijn ondernemersdroom gaf hij nooit op. Toen hij de kans zag om een vestiging in Wormerveer te openen, greep hij deze.
Ali: ‘’Het was hard werken om van mijn eerste vestiging een succes te maken. In de beginperiode maakte ik zeven dagen per week lange dagen. Ik had lang op deze mogelijkheid gewacht en deed er alles aan om er een succes van te maken. Daarbij kreeg ik ook veel support van de mensen om me heen en belde ik met collega franchisenemers om ervaringen en kennis uit te wisselen. Het is fijn dat Domino’s een grote formule is, waarbij je ook kan leren van elkaar.’’
Innovatie
Vanaf het moment dat Ali wilde ondernemen, wist hij dat dit bij Domino’s moest zijn. Hij is trots op hoe het merk door de jaren heen altijd blijft innoveren. Daar heb je als franchisenemer veel aan. Inmiddels werkt Ali meer dan 21 jaar bij Domino’s: ‘’Hoe langer je hier rond loopt, hoe sterker de band met het bedrijf wordt. Franchisen is topsport en je moet echt hart hebben voor je zaak. Maar als je dit goed doet, gaan er ook veel deuren voor je open.’’
De kunst van het groeien, is de kunst van het loslaten
Na een halfjaar ondernemen, ging het erg hard met Ali zijn winkel: klanten waren enorm te spreken over de kwaliteit van het product en de service. Het succes bleef zich voortzetten, waardoor Ali in de loop van de tijd een tweede vestiging kon openen.
Het verdelen van de aandacht tussen vestigingen, was iets dat Ali in het begin lastig vond: ‘’Er zat zoveel tijd, liefde en energie in mijn eerste winkel, dat het niet meeviel om deze winkel wat meer los te laten. Maar de kunst van het groeien, is ook de kunst van het loslaten. Daarom vind ik het ook erg belangrijk om te investeren in de mensen die voor me werken. Ik wil ze dezelfde kansen bieden die ik heb gehad. Ik verzamel ambitieuze mensen om me heen en toon oprechte interesse in hen. Wie zijn ze? Waar worden ze blij van? En hoe kan ik ze daarbij helpen?’’
Inmiddels heeft Ali maar liefst zeven Domino’s vestigingen. Daarover zegt hij: ‘’Dit heb ik alleen kunnen bereiken door de mensen in mijn team. Als je wil groeien, moet je goede mensen om je heen verzamelen.’’
Dé eigenschappen voor een franchisenemer
Volgens Ali is het als franchisenemer belangrijk om oog te hebben voor het totaalplaatje en duidelijk in beeld te hebben wat de doelen zijn. Ali: ‘’Daarin moet je best zakelijk zijn. Maar een belangrijke eigenschap die echt niet mag worden vergeten, zijn sociale vaardigheden: ieder mens is verschillend en het is belangrijk dat je jouw visie kan overbrengen op je team en hen kan motiveren. Daarnaast heb je dagelijks contact met onze klanten, zij zijn belangrijke ambassadeurs. Ik sta nog met regelmaat aan de deegtafel in mijn winkels en benadruk dan ook het belang van gastvrijheid.’’
Tot slot: ‘’Geef je onderneming aandacht en liefde alsof het je eigen kind is. En wees je bewust van alles wat in de winkels speelt. Wees een multitasker. Als franchisenemer, moet je van alle markten thuis zijn.’’