Olympia de purpose-gedreven uitzender met meer dan 52 jaar ervaring, zet haar deuren de komende jaren wagenwijd voor nieuwe franchisenemers. Directeur franchise Bob Lebbink vertelt waarom Olympia past bij ambitieuze local heroes.
Olympia heeft een unieke positie in de uitzendbranche. “Als een van de eerste uitzendbureaus met een franchiseformule heeft Olympia een onderscheidende aanpak die geen enkele andere speler in de top-10 van Nederlandse uitzendbureaus heeft”, zegt Lebbink. “Met een franchisegeschiedenis die teruggaat tot 1998, heeft Olympia inmiddels bewezen dat het een solide en succesvolle formule is. Olympia was tot 2016 een volledig franchisebedrijf en is sindsdien een duaal bedrijf geworden, met 50 eigen en 80 franchisevestigingen. Deze vestigingen bestrijken geografisch gezien heel Nederland, maar er zijn nog steeds gebieden waar Olympia minder sterk vertegenwoordigd is. Daar ligt een groeikans voor enthousiaste en ambitieuze ondernemers die willen instappen.”
Local heroes
In de komende drie jaar heeft Olympia ruimte voor tussen de tien en vijftien nieuwe ondernemers, die binnen de kaders van de formule alle ruimte krijgen voor eigen ondernemerschap. Daar heeft de formule wel specifieke wensen voor, benadrukt Lebbink. “We zoeken franchisenemers die in een andere formule actief zijn en willen overstappen, mensen met een managementfunctie in de uitzendbranche die graag willen gaan ondernemen of professionals in het HR-veld met ondernemersambities. De franchisenemers die bij Olympia passen, zijn daarnaast local heroes die geworteld zijn in hun marktgebieden. Ondernemers die een netwerk hebben en dit optimaal willen benutten. Bij Olympia stap je in een trein die al op volle snelheid rijdt, met alle voordelen van dien. Denk aan naamsbekendheid, een landelijk netwerk en een groot klantenbestand. Olympia biedt een hoog verdienpotentieel dat feitelijk aantoonbaar is en een relatief laag risicoprofiel heeft.”
Volledige ontzorging
Een van de grote voordelen van aanhaken bij Olympia is de uitgebreide ondersteuning die de formule biedt. Lebbink: “Olympia zorgt ervoor dat de franchisenemers zich volledig kunt richten op hun klanten, hun ondernemerschap en het verdienen van een goede boterham. Dat doen we door alle backoffice-activiteiten, zoals verloning en facturering, volledig te verzorgen. Ook de automatisering nemen we helemaal uit handen. Naast de operationele ondersteuning biedt Olympia ook begeleiding en coaching door ervaren medewerkers.”
Startkapitaal afhankelijk van verzorgingsgebied
Het startkapitaal voor een Olympia-franchisenemer bedraagt gemiddeld €100.000, afhankelijk van het verzorgingsgebied. “In ‘onontgonnen’ gebieden, waar nog geen bestaande business is, begint de franchisenemer vanaf nul, zonder aankoopbedrag”, legt Lebbink uit. “Het startkapitaal is voornamelijk bedoeld om de periode te overbruggen totdat de onderneming rendabel wordt. In gebieden waar al bestaande business is, krijgt de franchisenemer direct omzet en marge, wat een aankoopinvestering vergt.”
Purpose-gedrevenheid in DNA
De pay-off van Olympia is ‘geeft werk betekenis’. “Olympia is echt een purpose-gedreven organisatie”, zegt Lebbink. “Dat zit diep verankerd in het DNA van onze formule, dus daar moet je als franchisenemer wel affiniteit mee hebben. Olympia is ervan overtuigd dat werk niet alleen betekenis geeft aan het leven van individuen, maar ook aan de maatschappij als geheel. En dat is wat 850 Olympianen dagelijks doen, impact maken via werk. Niet alleen door mensen werk te bieden, maar ook door onze inzet op social return. Dat zie je ook terug bij onze franchisenemers die lokaal maatschappelijk erg betrokken zijn, door samenwerkingen met UWV en Werkgeverservicepunten.