Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

CSRD-rapportages in franchiseketens: Wat zijn je plichten?

10 september 2024

De CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) brengt nieuwe verplichtingen met zich mee op het gebied van duurzaamheidsrapportage. Grote franchiseketens die onder de CSRD-richtlijn vallen, hebben informatie nodig over de duurzaamheidsprestaties van hun franchisenemers om een volledig beeld te krijgen. 

Als financieel verantwoordelijke binnen een franchise kun je dus direct of indirect te maken krijgen met CSRD. Maar bij wie ligt de verantwoordelijkheid, hoe kom je aan die duurzaamheidsprestaties én hoe kan de data van je boekhouding hier ondersteunen?


De primaire verantwoordelijkheid van de franchisegever

De hoofdverantwoordelijke van het rapporteren over de CSRD ligt bij de franchisegever. Deze moet een volledig én accurate rapportage verzorgen, wat betekent dat ook alle gegevens van franchisenemers binnen de keten moeten worden verzameld.

Kortom? Franchisegevers moeten niet alleen de noodzakelijke gegevens verzamelen, maar ook de financials binnen franchises voorzien van heldere richtlijnen over hoe én welke data zij moeten aanleveren.

Onmisbare rol van de franchisenemer

Hoewel de franchisegever de leiding neemt in het rapportageproces, speelt de financieel verantwoordelijke in dienst van de franchisenemer een essentiële rol. Zij moeten verschillende gegevens over de bedrijfsvoering (zoals energieverbruik, CO2-uitstoot en investeringen in duurzame initiatieven) verzamelen en op tijd aanleveren.

Daarvoor is naast een goede samenwerking tussen franchisegever en financieel verantwoordelijke binnen een franchise, ook de juiste software essentieel. 

Biedt de juiste ondersteuning

Als je op het punt staat om de duurzaamheidsprestaties van je franchisenemers op te vragen, dan is goede voorbereiding aangeraden. Ondersteun door:

  • Duidelijk te maken welke informatie verzameld moet worden;
  • Sessies te organiseren om hen te leren hoe zij dit doen;
  • Tools en systemen beschikbaar te stellen die dataverzameling makkelijk maken.
Gegevensverzameling en -analyse

Innovatieve boekhoudpakketten kunnen ondersteunen bij het verzamelen en analyseren van relevante data binnen franchises. 

Automatische dataverzameling kan gegevens verzamelen uit verschillende bronnen, zoals facturen en andere documenten, om een schatting over onder andere de CO2-uitstoot en het energieverbruik te maken. Een ander voordeel is de integratie met andere systemen, om een nog completer beeld te krijgen van de duurzaamheidsprestaties. 

Zo wordt het aanleveren van de duurzaamheidsprestaties van elke franchisenemer een eitje. 

Duidelijke taakverdeling

Een ding is duidelijk, beide partijen spelen een belangrijke rol in het proces – en in de transitie naar een duurzamere bedrijfsvoering! 

Wil jij als financieel verantwoordelijke klaar zijn om te rapporteren over jouw duurzaamheid? Ontdek hoe de Duurzaamheidsmonitor je daarbij kan ondersteunen. 

 

 

×