InXpress, dat wereldwijd meer dan 450 franchisekantoren heeft, bedient voornamelijk mkb-bedrijven die maandelijks €500 tot €5.000 uitgeven aan vooral internationale zendingen. “Voor ondernemers in dit segment is het belangrijk dat ze het vertrouwen hebben dat hun zendingen goed verlopen”, legt Frank Fontein, Managing Director, uit. “Wij kunnen het niet beter doen dan onze leveranciers. Dat zijn de A-merken als DHL Express, UPS, FedEx en TNT. Wij kunnen echter wel voor een VIP-service zorgen. We zoeken zaken uit waar nodig, beantwoorden alle vragen en hebben korte lijntjes met de grote vervoerders. Noem ons maar ‘het mannetje voor het vervoer’, altijd bereikbaar en persoonlijk betrokken. Dat persoonlijke klantcontact vinden wij heel belangrijk. De ondernemers in ons klantenbestand snappen dat, zij vervullen die functie ook vaak voor hún klanten. Tijd, geld en gedoe besparen voor onze klanten is het motto.”
Gedreven salestijgers
De franchisenemer die echt goed bij InXpress past, is een gedreven salestijger, valt Jos Nefkens, een van de eerste franchisenemers in Nederland en mededirecteur van InXpress, bij. “Wij verdienen onze boterham met sales en service. De bijbehorende discipline is absoluut nodig om een succesvolle ondernemer te worden. Als je dat doorzettingsvermogen hebt, leidt dat tot zeer goede verdiensten, waarbij €10.000 per maand geen uitzondering is. Dat is natuurlijk een uitstekend verdienmodel, bewezen door bestaande franchisenemers. We merken dat echt goede ondernemers niet makkelijk te vinden zijn en die zoeken we natuurlijk wel. We zijn streng in onze selectie om achteraf teleurstellingen te voorkomen. Als we eenmaal een succesvolle match hebben, profiteert de ondernemer van veel voordelen. Zo hanteren we een vaste entreefee, verzorgt ons hoofdkantoor de facturatie en financiële administratie en hebben we state-of-the-art shipping software. De ondernemer wordt onderdeel van een wereldwijd sterk netwerk.”
Uitgebreide begeleiding, on- en offline
Aansluiten bij InXpress Nederland betekent volop training en uitgebreide begeleiding. “Wij trainen onze beginnende franchisenemers zoveel als nodig is om te groeien”, zegt Fontein. “Ook meelopen met bestaande, succesvolle ondernemers is onderdeel van de opleiding. We komen ook drie of vier per jaar keer ergens in het land bij elkaar om kennisuitwisseling makkelijker te maken. Dan nodigen we een leverancier uit die een presentatie houdt. Er zijn ook voortdurend extra trainingen, bijvoorbeeld op het gebied van sales en service, om die op een topniveau te houden. Ook wereldwijd delen we kennis en ‘best practices’ via een wereldwijde nieuwsbrief en natuurlijk de InXpress University, waar ondernemers alles kunnen vinden om bij ons succesvol te worden. Denk hierbij aan trainingsfilms en allerlei kennisdocumenten.”