Franchisenemers van InXpress hebben in principe geen fysiek kantoor nodig om hun verkoopactiviteiten uit te voeren. In eerste instantie ligt de focus volledig op het binnenhalen van klanten, maar na verloop van tijd verschuift deze naar het leveren van optimale service. “Een van de voordelen van het InXpress-model is de flexibiliteit om overal te werken,” zegt Jos Nefkens, een van de eerste franchisenemers in Nederland en mede-directeur van InXpress. “Een laptop, telefoon en een betrouwbare internetverbinding vormen dan het basisgereedschap.”
Gerichte acquisitie en persoonlijke service
Hoewel InXpress beschikt over diverse digitale marketingtools, voert de formule geen massamarketingcampagnes. “Dat is niet onze aanpak,” legt Nefkens uit. “Onze focus ligt voornamelijk op het vinden van kleinere bedrijven die internationale verzendingen nodig hebben. We presenteren onszelf op bedrijventerreinen, waar we merken dat ondernemers persoonlijke aandacht waarderen. Wij willen begrijpen hoe we hen kunnen ondersteunen bij hun internationale zendingen, en wederzijds vertrouwen is daarbij essentieel. Elkaar over en weer wat gunnen is de basis. Deze aanpak werkt overal ter wereld, omdat mensen graag zaken doen met mensen.”
InXpress’ succes in tijden van crisis
Ondanks de uitdagingen van de coronacrisis heeft InXpress in 2023 een groei van ongeveer 20% doorgemaakt, een opmerkelijke prestatie in crisistijden. “We hebben afgelopen jaar twee nieuwe franchisenemers verwelkomd, die snel op stoom zijn gekomen,” zegt Nefkens. “Hoewel we graag meer nieuwe ondernemers hadden verwelkomd, zijn mensen in een crisis vaak wat terughoudender. Gelukkig komt de groei nu weer op gang. Ons concept draait vooral om de verkoopinspanningen van onze franchisenemers, die persoonlijk contact leggen met ondernemers om te kijken hoe we hen kunnen helpen met internationale verzendingen. Dit is tijdens een lockdown natuurlijk wat lastiger, maar nu de lockdowns voorbij zijn zullen we extra inzet tonen om dit goed te maken.”
De kern van het InXpress model
“Transparantie en openheid zijn kernwaarden binnen onze formule. Het heeft geen zin om zaken mooier voor te spiegelen dan ze zijn. Onze franchisenemers zijn het bewijs dat met toewijding en doorzettingsvermogen een aanzienlijk inkomen te verdienen is in een markt die de komende jaren blijft groeien.”