Als een franchisenemer kiest voor Grando, begint het gezamenlijke pad met een telefonische intake, gevolgd door een afspraak om nader kennis te maken met de collega’s van kantoor. Als de knoop eenmaal is doorgehakt, begint de zoektocht naar een geschikte locatie. De opleiding voor een franchisenemer duurt tussen de 3 en 6 maanden. Hagen: “Ze leren tijdens die periode meer over de branche en onze doelgroep, hoe het er aan toe gaat in onze winkels en hoe ze onze klanten van het beste advies kunnen voorzien. Uiteraard zijn wij nauw betrokken bij het gehele traject.”
Landelijke en lokale marketing
Op marketinggebied verzorgt Grando alles voor haar franchisenemers, zowel landelijk als lokaal. “We ontzorgen onze ondernemers volledig”, zegt Van Looij. “We bieden hen een heel palet aan marketingmiddelen, zoals landelijke imagomarketing op radio en televisie. Daarnaast hebben we ook een inspiratiemagazine en kijken we per winkel naar de behoeftes en geven advies op maat. Ook de uitrol daar kunnen we verzorgen. We ondersteunen onze ondernemers daarnaast met het verzamelen en interpreteren van data. Die kunnen we gebruiken om de bedrijfsvoering nog beter te maken. Daarnaast verzorgen wij een krachtige online ondersteuning op zowel landelijk als lokaal niveau. Dit alles wordt dan nog eens aangevuld door de lokale marketing activiteiten die de ondernemer zelf ontplooit.”
Grando-ondernemers en de formule zijn een twee-eenheid, vindt Hagen. “Het staat niet ineens stil als het contract eenmaal is getekend. Wij zijn er om met alle facetten van de bedrijfsvoering te helpen. Die samenwerking is logisch: als wij ervoor zorgen dat onze franchisenemers zo goed mogelijk kunnen ondernemen, verbetert ook ons rendement. Ondernemers met hart voor de zaak kunnen bouwen. Die ruimte voor eigen ondernemerschap bieden wij van harte. We doen het echt samen.”