Op 1 oktober jl. vond het jaarlijkse Het Nationale Franchise Congres plaats, dit keer werd het congres online live uitgezonden vanuit Circl in Amsterdam. Bijna alles is dit jaar anders. Dat geldt ook voor de franchisewereld. Corona en de Wet Franchise doen de franchisewereld op haar grondvesten schudden, die stonden dan ook centraal tijdens het congres.
Het congres startte met een tafelgesprek onder leiding van Marijke Roskam (BNR). Aan tafel bij haar schoven Philippe Vorst (oprichter New York Pizza), Christel Teeuwen (Formuledirecteur Primera) en Henk Hofstede (Sectorbanker Retail bij ABN AMRO) aan.
Henk Hofstede vertelde over de impact van corona op de Retail en over de gevolgen daarvan in de winkelstraat. Verwachting is dat op de lange termijn een kwart minder fysieke winkelaars te verwachten is. Hofstede denkt dat corona voor veel bedrijven zal bijdragen aan het versneld ontwikkelen van een omnichannel strategie waarin data een essentiële rol vertolkt: “Het is nu nog duidelijker geworden dat het belangrijk is om te weten wie je klanten zijn en wat ze willen. Daar heb je data voor nodig”.
Christel Teeuwen vertelt hoe Primera zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld en wat zij doen om in deze coronacrisis ondernemers te steunen binnen hun coöperatie. Sinds de komst van corona is de omzet over de hele linie flink toegenomen: de winkels in de buurtcentra deden het extra goed en ook de online omzet nam toe. Alleen winkels gelegen in de grote winkelcentra kregen een flink tik te verduren. Daarin hebben zij ondernemers ook gesteund op allerlei mogelijke manieren, waarvan lokale marketing een hele belangrijk was. “Primera voelt zich verantwoordelijk voor het succes van de ondernemers. Het is aan ons als organisatie om ervoor te zorgen dat als wij zien bij de een wat goed werkt, ook weer over te brengen naar de andere winkels”, vertelde Christel Teeuwen. Over de aankomende Wet Franchise vertelde Teeuwen: “Wat ons betreft had hij eigenlijk niet hoeven komen, omdat we al werken volgens de gedachte van deze wet.”
Philippe Vorst vertelt over de ontwikkelingen binnen de formule, zowel los van corona als door corona. “De formule is volwassener aan het worden”, aldus Philippe Vorst. Vorst vertelde dat op korte termijn ook nieuwe vestigingen buiten Nederland geopend zullen worden. New York Pizza kwam in de coronacrisis als eerste met ‘no cash’. “Voor corona werd er nog circa 10-15% cash betaald. Tot onze verrassing reageerden klanten en ondernemers alleen maar positief op no cash.” Ook verstuurde New York Pizza iedere dag een nieuwsbrief naar alle ondernemers om ze goed te informeren over alles rondom corona. Wat betreft de nieuwe Wet Franchise, ziet Philippe Vorst weinig veranderingen omdat alles bij hen al goed ingericht is. Wel vindt hij dat besluiten die New York Pizza neemt, niet tegengehouden moeten kunnen worden door franchisenemers. “Er zijn momenten geweest dat wij dingen hebben doorgedrukt die achteraf ongelofelijk goed hebben uitgepakt. Als franchisegever heb ik de verantwoordelijkheid om het lange termijn belang van de formule te bewaken, ondernemers denken vaak meer korte termijn.”
Poll
Gedurende het live-tafelgesprek, werden er door middel van een poll vragen gesteld aan deelnemers over ‘Corona en de Wet Franchise’. Zo gaf 89% van de deelnemers aan dat er geen franchisenemers zijn gestopt door corona en heeft 49% van de franchisegevers de franchisenemers afgelopen periode financiële steun gegeven. Op de vraag of franchisegevers blij zijn met de nieuwe Wet Franchise antwoordde een ruime meerderheid van 55% positief.
Workshops
Na afloop van het webinar, konden deelnemers direct kiezen voor één workshop naar keuze, gegeven door een franchisegever. De verschillende workshops waren:
- Wet Franchise & Communicatie (Willem Spierenburg, Albert Heijn)
- Impact en gevolgen van corona op de formule (Maarten Steinkamp, Multivlaai & Jamin)
- Ondernemers werven (Lizan van der Pol, Bagels & Beans)
- Data & Benchmarking in Retail (Sander Vlaanderen, De Beren)
Gedurende deze workshops waren er tussen de 35 en 65 deelnemers bij de sessies, waarbij de franchisegevers ook vragen konden stellen over deze onderwerpen en ook ervaringen met elkaar konden delen.
Doet u volgend jaar mee?
“Wij hopen dat de deelnemers van Het Nationale Franchise Congres 2020 relevante kennis hebben opgedaan over actuele ontwikkelingen binnen de franchisewereld. Wij mogen terugkijken op een succesvol digitaal congres. In het kader van netwerken hopen wij natuurlijk ook dat Het Nationale Franchise Congres volgend jaar weer fysiek kan plaats vinden, zodat franchisegevers elkaar weer persoonlijk kunnen spreken en op die manier informatie en ervaringen kunnen uitwisselen. Desalniettemin vond De Nationale Franchise Gids het een mooie uitdaging en ervaring om het dit jaar online te organiseren,” aldus organisator Georgios Thomakakis.
Ieder jaar organiseert De Nationale Franchise Gids dit congres in samenwerking met haar partners Ludwig & Van Dam, FLYNTH, Lekkerland, VISMA en ABN AMRO.