Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Hoe weet ik of een locatie geschikt is?

23 augustus 2022

Stel, je overweegt een franchise te beginnen in de retail of de horeca. Dan is een perfecte locatie van groot belang. Maar hoe kom je daar nou achter? Of een locatie goed, matig of zelfs slecht is? En, wie zoekt dat dan allemaal uit? Doe je dat zelf als beginnend franchisenemer? Of is dit typisch een klusje voor de franchisegever?

Voorwaarden

Het selecteren en bemachtigen van een goede locatie is zeer belangrijk. Een locatie kan een toplocatie lijken maar toch ongeschikt, bijvoorbeeld omdat er onvoldoende parkeerplaatsen in de buurt zijn. Of omdat het ‘loopje’ of de passsantenstroom toch anders blijkt te zijn. Om de perfecte locatie te kunnen bepalen, worden er voorwaarden opgesteld waar de franchiselocatie aan moet voldoen. Denk aan bijvoorbeeld:

• Huurprijs
• Aantal m² vloeroppervlak
• Lengte van de winkelpui
• Hoeklocatie of juist niet
• Vergunning tot terras
• Aantal inwoners binnen een bepaalde reistijd
• Parkeergelegenheid
• Bestemming
• Aantal passanten uit de doelgroep

Een locatie die niet aan de voorwaarden voldoet heeft meestal maar weinig overlevingskans, zelfs als de franchisenemer een hele goede ondernemer is.

Vestigingsplaatsonderzoek

Om goed te kunnen bepalen of een locatie aan de voorwaarden voldoet, laat je een vestigingsplaatsonderzoek – of ook wel een VPO – uitvoeren. Een VPO laat je uitvoeren door een gespecialiseerd consultant. Deze bestudeert ter plekke de franchiselocatie. Verder voert hij gesprekken met naburige winkeliers en met de lokale overheid. Resultaat is een inschatting van de omzet die op een bepaalde locatie te verwachten is. Deze informatie is natuurlijk erg belangrijk voor zowel de franchisenemer als de franchisegever. Verder wordt deze omzetinschatting ook gebruikt voor de financieringsaanvraag bij de bank of een andere geldverstrekker.

Wie betaalt het?

Jij, als beginnend franchisenemer, kiest de partij die het onderzoek gaat uitvoeren. Dit is namelijk het meest transparant en onpartijdig. Zo weet je zeker dat de franchisegever de uitkomst niet kan beïnvloeden. En ja, de kosten zijn ook voor jou. Reken op zo’n 3.000 tot 4.000 euro. Het is een fors bedrag, maar de investering zeker waard.

×