
De franchiseformule De Steenmasters, specialisten in verwijderen van graffiti, renoveren van beton, reinigen van voegen en het voorkomen van aantasting door algen of mos, kan terugkijken op een erg succesvol seizoen.
Dat succes betekent voor het hoofdkantoor zeker niet dat ze achterover kunnen leunen. Integendeel, nu begint de tijd van de jaarlijkse revisie! Wat dat precies inhoudt? Alles wordt kritisch bekeken. Elk jaar worden alle processen onder de loep genomen, vragen gesteld en samen nagedacht over hoe we ons voor het komende jaar nog beter kunnen organiseren.
Voor de revisie van dit jaar staan drie volledige vergaderdagen op de planning. De eerste vond afgelopen vrijdag plaats. Elke afdeling gaf een presentatie van zo’n dertig minuten over haar kerntaken en liet zien hoe de werkzaamheden van andere afdelingen invloed hebben op hun eigen processen. Een geweldige manier om meer inzicht te krijgen in elkaars werk, en om te ontdekken waar de eigen activiteiten soms onbedoeld effect hebben op anderen. Want uiteindelijk werken we allemaal aan hetzelfde doel: het verhogen van de kwaliteit en efficiëntie binnen het hoofdkantoor, en daarmee natuurlijk ook voor onze franchisepartners.
De dag begon met een inspirerende presentatie van oprichter en directeur Rico Ritter, die het thema bedrijfseconomie op een verrassend boeiende manier wist te brengen. Geen droge kost, maar een sessie vol aha-momenten die duidelijk maakte waar bijvoorbeeld kosten ontstaan of waar nog winst te behalen valt op het gebied van tijdmanagement.
Daarna volgden presentaties van onder andere de interne marketing- en IT-afdeling. Zij vertelden over de verschillende vormen van marketing én de vele automatiseringen die inmiddels zijn ingevoerd – en die het werk van iedereen al flink vergemakkelijken. Maar daar blijft het niet bij.
“Wat betreft geautomatiseerde workflows hebben we al veel gerealiseerd, maar we zijn nog lang niet klaar. Er komt nog heel wat aan,” aldus Rico Ritter.
Ook de centraal aangestuurde klantenservice van De Steenmasters kwam aan het woord en gaf een inkijkje in de dagelijkse communicatie met klanten en partners. Daarna volgden nog vele andere afdelingen, zoals boekhouding, technische ondersteuning, logistiek en verzending, en zelfs de Steenmasters van het pilotbedrijf.
Er was dus volop input om over na te denken. Daarom staat de volgende revisiedag pas over drie weken gepland, zodat iedereen, naast het dagelijkse werk, de tijd heeft om ideeën te laten bezinken en verbeterpunten te verzamelen. Tijdens dat vervolgmeeting worden de concrete doelen voor de revisie van dit jaar vastgesteld.
De dag werd afgesloten in een gezellige sfeer met een gezamenlijk diner, waar de medewerkers nog lang napraten over de vele indrukken en inzichten van de dag.