Toen Frank Fontein 10 jaar geleden de masterfranchise van InXpress voor Nederland begon, kon hij nog niet vermoeden dat de formule in 2024 hard op weg zou zijn de grootste reseller van logistieke diensten te worden. “In Nederland is er ruimte voor groei naar bijna 35 franchises. In Engeland hebben we meer dan 100 franchises en staan ze in de rij om een regio te bemachtigen”, vertelt Jos Nefkens, een van de eerste franchisenemers in Nederland en mededirecteur van InXpress Nederland. “Het stipje aan de horizon voor ons is om marktleider te worden, dus we gaan er de komende jaren volle bak tegenaan!”
Tijd, geld en gedoe besparen voor onze klanten
InXpress, dat wereldwijd meer dan 450 franchisekantoren heeft, bedient voornamelijk mkb-bedrijven die maandelijks €500 tot €5.000 uitgeven aan vooral internationale zendingen. “Voor ondernemers in dit segment is het belangrijk dat ze het vertrouwen hebben dat hun zendingen goed verlopen”, legt Fontein uit. “Wij kunnen het niet beter doen dan onze leveranciers. Dat zijn de A-merken als DHL Express, UPS, FedEx, DSV, DB Schenker en onze partners voor Luchtvracht en Zeevracht. Onze VIP- Customer Care maakt onze dienstverlening compleet. We zoeken zaken uit waar nodig, beantwoorden alle vragen en hebben korte lijntjes met de grote vervoerders. Noem ons maar ‘het mannetje voor het vervoer’, altijd bereikbaar en persoonlijk betrokken. Dat persoonlijke klantcontact vinden wij heel belangrijk. De ondernemers in ons klantenbestand snappen dat, zij vervullen die functie ook vaak voor hún klanten. Tijd, geld en gedoe besparen voor onze klanten, dat is het motto.”
Gedreven salestijgers
De franchisenemer die echt goed bij InXpress past, is een gedreven salestijger, valt Nefkens bij. “Wij verdienen onze boterham met sales en service. De bijbehorende discipline is absoluut nodig om een succesvolle ondernemer te worden. Als je dat doorzettingsvermogen hebt, leidt dat tot zeer goede verdiensten, waarbij €10.000 per maand geen uitzondering is. Dat is natuurlijk een uitstekend verdienmodel, bewezen door bestaande franchisenemers. We merken dat echt goede ondernemers niet makkelijk te vinden zijn en die zoeken we natuurlijk wel. We zijn streng in onze selectie om achteraf teleurstellingen te voorkomen. Als we eenmaal een succesvolle match hebben, profiteert de ondernemer van veel voordelen. Zo hanteren we een vaste entreefee, verzorgt ons hoofdkantoor de facturatie en financiële administratie en hebben we state-of-the-art shipping software. De ondernemer wordt onderdeel van een wereldwijd sterk netwerk.”
