De Dag van de Maaltijdbezorger staat dit jaar in het teken van inzet tijdens de coronacrisis. Voor de coronacrisis lag het aantal maaltijdbezorgingen 30 procent lager in vergelijking tot nu. Nooit eerder hebben er zoveel mensen als maaltijdbezorger gewerkt en nooit eerder werd er zoveel besteld.
Coronacrisis pakt goed uit
De afgelopen tijd waren er veel veranderingen, waaronder het wegvallen van een bezoek aan de horeca. Hierdoor moesten de maaltijdbezorgers zich extra hard inzetten en dit hebben zij gedaan. Maaltijdbezorgers houden afstand tijdens de bezorging, desinfecteren hun handen en betalingen vinden online of contactloos plaats. ‘’Afstand houden is inmiddels de normaalste zaak van de wereld. Fooi wordt zelfs online gegeven’’, zegt maaltijdbezorger Tiffany. Een positief gevolg van het contactloos betalen is dat er minder overvallen waren op maaltijdbezorgers. Het lokale ondernemerschap kreeg ook meer waardering en werden er meer bestellingen gedaan via eigen websites.
De maaltijdbezorger in de watten leggen
De Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers vindt dan ook dat de inzet van de maaltijdbezorgers dit jaar extra mag worden geprezen. Op 24 september jl. wordt er stil gestaan bij de vierde editie van de Dag van de Maaltijdbezorger. ‘’Op deze dag worden de rollen omgedraaid en bezorgen wij de maaltijdbezorgers een feestje. Onze vereniging roept iedereen op om de maaltijdbezorger aan de deur een feestje te bezorgen met slingers, ballonnen en confetti’’, zegt een woordvoerder van NLVVM.
De Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers
NLVVM is een initiatief van Domino’s Pizza, De Beren, Spare Rib Express, Taco Mundo & New York Pizza. FEBO, Sushipont, Johnny’s Burger Company, Kwalitaria en eazie hebben zich aangesloten tot de vereniging. De belangrijkste doelstelling is het behartigen van de belangen van bedrijven die werkzaam zijn in deze branche. Ook zet de vereniging zich in voor professionalisering van de ketens die deelnemen.