Ben jij een franchise ondernemer? Dan hebben we in dit artikel een aantal handige tips voor het lokaal promoten van je bedrijf. Van creatieve ideeën voor social media, tot het laten drukken van brochures.
Maak gebruik van social media
Social media is een geweldige manier om je onderneming te promoten, ook lokaal. Je kunt namelijk per regio adverteren, waardoor je echt de mensen bereikt die in de buurt van jouw franchise wonen. Zo kun je een specifieke doelgroep targetten met jouw aanbiedingen, winacties en meer. Het is tevens een goede manier om erachter te komen hoe lokale klanten over jouw bedrijf denken.
Brochures verspreiden
Een methode die nog steeds erg zinvol is, is het maken van fysieke reclame. Laat brochures drukken voor offline communicatie, waarin je laat zien welke diensten en/of producten je aanbiedt. Zorg dat de brochure persoonlijk overkomt, door bijvoorbeeld iets te vertellen over de mensen die er werken en dat het echt om een lokale onderneming gaat. Veel klanten vinden het namelijk erg fijn om lokale ondernemers te steunen en het is extra leuk als je wat meer te weten kunt komen over de eigenaar en/of werknemers. Vermeld dus ook duidelijk dat het om een franchise gaat.
Verspreid je brochure bij de mensen thuis via de brievenbus, maar vraag ook of andere winkeliers en instanties (gemeente, bibliotheek, etc.) deze willen wegleggen. Let hierbij op de doelgroep die je wil bereiken en maak op basis daarvan een strategische keuze.
Blijf in contact met je klanten
Het is erg belangrijk om je franchise onderneming te blijven promoten en dit kun je het beste doen door in contact te blijven met je klanten. Lokale marketing kan dus ook door het sponsoren van een lokaal goed doel, aanwezig te zijn op lokale events. Denk aan een standje tijdens een markt of braderie, en met bijvoorbeeld een stempelkaart. Dit laatste is een leuke manier om lokale klanten te belonen voor hun loyaliteit, want het is natuurlijk erg belangrijk om de klanten die je hebt vast te houden.
Samenwerken met andere lokale ondernemers
Een mooie manier van offline communicatie is het ontwerpen van een lokaal magazine, samen met andere ondernemers. Deze kunnen namelijk worden verspreid in de lokale winkels en dienstverleners, zodat klanten deze kunnen lezen (en meenemen) en in aanraking komen met ondernemers die ze nog niet kennen. Door de kosten te delen slaan lokale ondernemers de handen ineen en kunnen jullie elkaar een beetje helpen. Magazines drukken is een creatieve manier om te zorgen voor extra offline promotie.
Een radio-commercial uitzenden
Veel steden en dorpen hebben een eigen lokale omroep, waar het relatief goedkoop is om reclame te maken voor je franchise onderneming. Denk aan het delen van een leuke kortingsactie of het organiseren van een kijkje achter de schermen via een soort open dag. Wat je idee ook is, een radiospot is relatief eenvoudig te maken en een makkelijke manier om een lokale doelgroep te bereiken. En als je nog geen ondernemer bent, maar erover denkt om te gaan starten als zelfstandige, blader dan hier door ons aanbod van franchisevestigingen ter overname.