Tegenwoordig richten klanten zich voornamelijk op online kanalen om zich te oriënteren. Als ondernemer in de keukenbranche is het cruciaal om de kracht van online marketing te benutten”, zegt Oostra. “Wij nemen de verantwoordelijkheid om de ondernemer en de winkel online te profileren. Op die manier kunnen klanten eenvoudig afspraken maken via de website en andere online platforms. Het werken op afspraak is zowel voor de ondernemer als voor de klant voordelig. Het biedt de mogelijkheid om volledige aandacht te schenken aan het begrijpen van de klant en het verstrekken van optimaal advies.”
Lokale betrokkenheid
Het is echter ook van essentieel belang dat ondernemers werken aan het opbouwen van naamsbekendheid binnen hun regio “Dit leidt tot positieve mond-tot-mondreclame, wat enorm waardevol is. Tevreden klanten die hun ervaringen delen of positieve recensies achterlaten, dragen hier significant aan bij. Bovendien kunnen sponsoring van lokale sportverenigingen of advertentiecampagnes in regionale kranten ook bijdragen aan een grotere zichtbaarheid. Bij dergelijke activiteiten kan de franchiseorganisatie ondersteuning bieden.”
Samen groeien in de juiste locatie
Samen met de franchisegever wordt een geschikte locatie voor de vestiging gekozen. Oostra legt uit: “Vaak heeft een franchisenemer al een idee welke locatie het meest geschikt is, gezien zijn bekendheid in de regio waar hij zich wil vestigen. Wij nemen de verantwoordelijkheid voor het ontwerp van de winkel, waarbij de ondernemer natuurlijk nauw betrokken is. Ook bieden we hulp en expertise bij de financiering van de vestiging. Aangezien een keukenwinkel al snel zo’n 300.000 euro kost, gaan we uit van een gemiddelde eigen investering van 50.000 euro.”