Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Van Blokker naar Allesz: zelfstandige winkeliers kiezen voor samenwerking en kwaliteit

Een groep van 23 voormalige Blokker-ondernemers heeft een opmerkelijke stap gezet in de Nederlandse detailhandel. Vanaf volgende week openen zij hun winkels onder de nieuwe naam Allesz. De keuze markeert niet alleen een afscheid van het bekende Blokker-logo, maar ook een nieuw begin waarin samenwerking en kwaliteit centraal staan.

Een nieuw begin na het faillissement

Toen Blokker vorig jaar failliet ging, wisten 45 franchisenemers hun winkels zelfstandig open te houden. Onder hen groeide het besef dat de toekomst niet lag in afhankelijkheid, maar in collectieve kracht. “Allesz is opgericht door ondernemers die geloven in samenwerking als kracht,” zegt voorzitter Alwin Piest van Coöperatie Allesz. De groep besloot zich te verenigen in een coöperatie – een structuur waarin iedere ondernemer mede-eigenaar is en mee beslist over de koers.

Breuk met Blokker

De breuk met Blokker kwam niet uit de lucht vallen. Na de doorstart onder leiding van Roland Palmer konden de zelfstandige winkeliers zich niet vinden in de nieuwe richting van het bedrijf. “Het nieuwe Blokker gaat iets te veel mee met de discount-trend, en dat is niet de kwaliteit die deze ondernemers willen leveren,” aldus een woordvoerder. De Allesz-winkels willen zich juist onderscheiden met een breder assortiment en meer aandacht voor A-merken, waaronder Leifheit, Philips en Bolsius. “Een merk als Bolsius-kaarsen heeft ook geurstokjes, en die zal je bij Allesz vinden – niet zo snel bij Blokker,” klinkt het.

Samen sterker in de regio

Hoewel de winkels verspreid liggen over het land, zijn ze vooral te vinden in kleinere steden en dorpen. Dat maakt de formule herkenbaar en lokaal geworteld, maar ook kwetsbaar. “Het is bijzonder wat deze groep doet,” zegt retailbankier Dirk Mulder (ING). “Met 23 winkels is het een bescheiden start, maar de coöperatieve vorm geeft ze een sterke onderlinge band.” De ondernemers hebben zelf geïnvesteerd in de nieuwe naam en formule, zonder grote keten of investeerder achter zich.

Les voor franchisenemers

De introductie van Allesz laat zien hoe zelfstandige retailers zich kunnen heruitvinden in een tijd waarin schaalvergroting en prijsdruk de toon zetten. Door de handen ineen te slaan, proberen de ondernemers hun autonomie te behouden en tegelijkertijd te profiteren van gezamenlijke inkoop en marketing. Hun keuze onderstreept dat de toekomst van retail niet alleen wordt bepaald door grote ketens, maar ook door lokale ondernemers die durven vernieuwen.

Voor ambitieuze franchisenemers en startende ondernemers biedt het voorbeeld van Allesz een inspirerend perspectief: succes in retail hoeft niet te betekenen dat je je onafhankelijkheid opgeeft. Soms begint groei juist bij samenwerking.

Ontvang gratis meer informatie over Blokker

"*" geeft vereiste velden aan

Aanhef

Meer informatie over franchisen bij

Blokker