In 2021 startte Sem van den Burgt met een baan op het Domino’s hoofdkantoor in Nieuwegein. Al snel maakte hij kennis met de franchiseformule van de pizzaketen en na 1,5 jaar maakte hij de stap om zelf te gaan franchisen. Hij vertelt hoe hij bij Domino’s terecht gekomen is en welk traject hij heeft afgelegd om franchisenemer te worden.
Van collega’s trainen naar zelf ondernemen
Na een aantal jaren wonen en werken in Spanje, startte Sem zo’n twee jaar geleden met een baan op het hoofdkantoor van Domino’s in Nieuwegein. Daar was hij werkzaam op de Operations afdeling en medeverantwoordelijk voor de trainingen die gegeven worden aan teamleden en winkelmanagers. Sem: ‘’Maar om trainingen te kunnen geven, waarbij het onder andere gaat om productkwaliteit, het verlenen van goede service en managementvaardigheden, moet je wel weten hoe het er in een winkel aan toegaat. Daarom heb ik in de eerste maanden veel in de winkels gewerkt. Zo kon ik mijn ervaringen uit de praktijk toepassen in de trainingen die ik gaf.’’
Hoe meer winkels Sem bezocht, hoe meer het bij Sem begon te kriebelen om zélf een vestiging te openen. Sem: ‘’Ik had altijd al interesse om zelf een onderneming te starten. Door mijn voorbereidingen op de trainingen kwam ik niet alleen veel in winkels, maar sprak ik ook veel franchisenemers. Ik vroeg hen naar hun ervaringen en kreeg meer informatie over wat je moet weten en kunnen om franchisenemer te worden. Na een gesprek met mijn leidinggevende over mijn ambities, besloot ik de sprong te wagen en startte ik met een traject tot franchisenemer.’’
Elke dag voor een 10
Dat traject nam ongeveer een halfjaar in beslag. Sem had al een goede basiskennis van het merk Domino’s en het vak van franchisen. Toch waren er een aantal vaardigheden die hij nog verder kon ontwikkelen met ondersteuning van Domino’s. Daarom ging hij aan het werk bij een franchisenemer met jarenlange ervaring en meerdere winkels. Hier leerde Sem om elke dag voor een 10 te gaan: mooie, kwalitatieve pizza’s maken die snel en warm bij de klant thuis worden bezorgd. Sem: ‘’Elke dag opnieuw wil ik op kwaliteit en service focussen. Als klanten bij mij bestellen, wil ik dat ze de volgende keer wéér voor mij kiezen. Een goed product en een snelle, vriendelijke service zijn voor mij de uitgangspunten voor een perfecte klantervaring.’’
Naast het opdoen van operationele ervaring, volgde Sem ook verschillende modules die verzorgd werden door zijn collega’s op het hoofdkantoor. Daarin leerde hij meer over het managen en coachen van een team en het financiële plaatje van zelf ondernemen.
Lokaal ondernemerschap
Na het afronden van het traject tot franchisenemer, nam Sem een Domino’s vestiging in Amstelveen over en kon het ondernemen écht beginnen. Sem: ‘’De eerste weken als franchisenemer vond ik erg spannend. Ik ging aan de slag met team dat al langer in de vestiging werkte. Daarin wilde ik niet gelijk te veel veranderen, maar wel mijn eigen leiderschapsstijl toepassen. Inmiddels ben ik bijna waar ik wil zijn met mijn winkel.’’
Ondanks de grootte van het merk, voelt Sem zich een lokale, Amstelveense ondernemer: ‘’Je bent met jouw onderneming onderdeel van de gemeenschap. Het lokaal ondernemerschap geeft me energie: je schept een band met de buren, met klanten en andere ondernemers. Tegelijkertijd is het prettig om onderdeel te zijn van een groter merk. De formule van Domino’s werkt. Nationale marketing en de operationele werkwijzen ondersteunen jou in het succesvol draaien van je vestiging. Je bent zelfstandig ondernemer, maar hebt kaders die jou helpen om er een succes van te maken.’’
Zelf ondernemen?
Voor wie zelf wil franchisen, heeft Sem de volgende tips: ‘’Doe vooraf goed je huiswerk: waarom wil je franchisen? Welke uitdagingen liggen er op je pad? En welke winkel kun je openen? Door te weten welke leerpunten je hebt, kun je hier in het voortraject goed mee aan de slag.’’
Verder benadrukt Sem dat franchisen heel veel kan brengen, maar het ook veel tijd en werk kost:
‘’Als je de droom hebt om te ondernemen, moet je bereid zijn je schouders eronder te zetten. Zeker in het begin was ik bijna 24/7 met mijn zaak bezig. Kies je ervoor om je ondernemersdroom te volgen, denk dan ook na over hoe je jouw werk-privébalans gezond wilt houden en bespreek dit vooraf goed met de mensen om je heen.’’
Tot slot benadrukt Sem het belang van investeren in het team: ‘’Wees goed voor je mensen en toon ook interesse in wat hen buiten werktijd bezighoudt. Een goede band met het personeel, helpt enorm in de samenwerking.’’
Over Domino’s
Domino’s heeft wereldwijd ruim 18.000 vestigingen in meer dan 89 landen. De franchiseformule is sinds 1989 in Nederland gevestigd en heeft hier inmiddels meer dan 350 vestigingen. Als marktleider heeft Domino’s het grootste en meest geavanceerde delivery systeem, waardoor de koeriers jaarlijks zo’n 24 miljoen verse, warme en kwalitatief hoogstaande pizza’s bezorgen. De pizzaketen heeft de ambitie om door te groeien naar 500 vestigingen in Nederland. Om dat doel te bereiken, zijn zij op zoek naar enthousiaste en ambitieuze franchisenemers.