backWERK realiseerde het afgelopen jaar in Nederland een groei van maar liefst 100%. De broodformule opende onlangs twee nieuwe vestigingen en staat aan de basis van een rebranding in Duitsland. backWERK realiseerde het afgelopen jaar in Nederland een groei van maar liefst 100%. Managing director Dick de Vilder merkt dat de Duitse collega’s met interesse kijken naar de Nederlandse vorderingen, die ook in eigen land niet onopgemerkt blijven.
backWERK is een van origine Duitse formule die in Nederland een masterfranchise uitgaf tot eind 2014. De formule gold als discountbakker, totdat Duitsland de masterfranchiserechten terugkocht om de exploitatie weer in eigen handen te nemen. De Vilder werd als managing director voor Nederland aangesteld om in overleg met het Duitse bestuur de formule aan te passen naar het moderne, frisse concept dat er nu is.
Bakery café
“We noemen onszelf inmiddels een bakery café”, legt De Vilder uit. “Aan de basis ligt een foodconcept met brood, maar we verkopen ook verse sappen, smoothies en koffie. We bedienen klanten tijdens de foodmomenten overdag, dus ontbijt en lunch. Snelheid is hierbij van belang. Alle producten liggen vers bereid klaar en klanten kunnen ze zelf pakken. Daardoor kunnen we eventuele plotselinge drukte goed aan en zien onze klanten direct wat ze krijgen, dus geen misleidend plaatje. Daarnaast is een faire prijs voor ons een must. We willen voor iedereen toegankelijk zijn en daarom houden wij onze prijzen laag. We boeten daarbij niet in op kwaliteit: we maken dingen zelf, wat een mooie kans is om originele recepturen te ontwikkelen. Daar zijn we ook succesvol mee: onze hot sandwiches, waarvoor we een speciaal broodje hebben ontwikkeld, doen het bijvoorbeeld erg goed. Ook geven we een eigen draai aan onze sauzen en spreads. Ik durf wel te stellen dat wij het snelste en goedkoopste concept in onze branche zijn en kwalitatief zeker een van de beste. Die combinatie van waar voor je geld is ongeëvenaard, daar komt niemand bij in de buurt.”
Overname Brood Express
backWERK is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dit had onder andere te maken met de overname van Brood Express. “De Ladage Groep, zeer bekend van de frites, exploiteerde een broodconcept in het Rotterdamse metronet. Wij hebben die locaties gekocht en omgebouwd naar onze formule. Dat was een forse aanpassing, want onze binnenstadse winkels zijn rond de 180 vierkante meter en de Brood Express-winkels zijn slechts een tiende van dat oppervlak en die winkels blijken nu buitengewoon succesvol. Ook de samenwerking met het Rotterdamse vervoerbedrijf RET is erg goed.”
Nieuwe look & feel
De formule telt inmiddels 26 vestigingen die stapsgewijs worden omgeturnd tot wat de formule nu wil uitstralen. “Sinds 2014 hebben we de formule omgegooid. Er zijn dus nog wat winkels die qua look & feel nog halverwege dat ontwikkelingsproces zijn. Op den duur moeten ze allemaal up-to-date zijn en daar werken we nu hard aan. We hebben daarnaast twee eigen vestigingen: één op het centraal station van Schiedam en een conceptstore in Hilversum. Daar proberen we allerlei dingen uit voor de markt en bedenken we nieuwe recepturen; het is een echt vernieuwingscentrum. Ook worden onze franchisepartners er getraind.” Innoveren is overigens aan backWERK wel besteed: de formule rust nooit op haar lauweren. “Stilstand is achteruitgang”, meent De Vilder. “We blijven zoeken naar vernieuwing om onze producten beter te maken en de beste te blijven. Als je dat niet doet, halen de ontwikkelingen je in.”