De komende maanden test Albert Heijn een nieuw soort winkel: een nieuwe digitale supermarkt, zonder kassa. Ook het zelf scannen van producten hoeft niet meer. Sensoren en camera’s houden bij wie wat uit welk schap pakt. Bij het verlaten van de winkel worden boodschappen automatisch afgerekend.
Net of je thuis iets uit de koelkast pakt
In de winkel is het net of je thuis iets uit de koelkast pakt. Mensen openen de poortjes door hun betaalpas of creditcard te gebruiken. Daarna kiezen de boodschappers de producten die zij willen, om vervolgens naar de uitgang te lopen. Bij de uitgang komt het totaalbedrag op een scherm te staan en vindt de betaling automatisch plaats, waarna het uitgangspoortje weer open gaat. De betaling wordt tot een bedrag van 25 euro volledig automatisch verwerkt.
Een virtueel winkelmandje
“Het systeem maakt geen gebruik van gezichtsherkenning: de camera’s registreren alleen gedaanten en bewegingen”, benadrukt Albert Heijn. “We ontwikkelen geavanceerde computer vision- en sensortechnologieën die het mogelijk maken te winkelen zonder dat je producten hoeft te scannen. Camera’s zien waar je je in de winkel bevindt en welke producten je pakt. Die worden dan toegevoegd aan je virtuele winkelmandje. Sensoren in de schappen voelen het dat je iets pakt of als je iets terugzet. De combinatie van camera’s en sensoren zorgt ervoor dat heel nauwkeurig bijgehouden kan worden welke producten een klant meeneemt. De techniek zorgt ervoor dat klanten makkelijk en snel kunnen winkelen”, aldus Steve Gu, CEO en Co-Founder van samenwerkingspartner AiFi.
Plug and playwinkel
De winkel staat voor het hoofdkantoor in Zaandam en wordt de komende twee maanden getest met medewerkers. De verwachting is dat de winkel later dit jaar op een andere plek in Nederland wordt geplaatst en dat het op den duur op elke plek geplaatst kan worden. “Door het autonome karakter kan de winkel plug and play neergezet worden op locaties waar (tijdelijk) behoefte is aan een kleine winkel. Van kantoren of universiteitsterreinen tot woonwijken in aanbouw waar nog geen winkelfaciliteiten zijn. Een tweede voordeel is dat de winkel altijd open kan zijn, wat bijvoorbeeld handig is voor mensen die heel vroeg of juist heel laat op pad zijn”, vertelt Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn.