Wie ooit in een grote Nederlandse stad een rondje heeft gelopen, heeft het misschien gemerkt: De supermarkten van Albert Heijn is overal gevestigd. De supermarkt heeft zelfs vestigingen in een straal van een paar honderd meter van elkaar vandaan. In 2014 heeft Business Insider onderzoek gedaan naar de marktbezetting van Albert Heijn in binnensteden. Ongeveer een vierde van de consumenten moet minder dan 600 meter lopen voordat ze een Albert Heijn winkel tegenkomen.
“We kunnen nu kiezen uit Albert Heijn, Albert Heijn en nog een keer Albert Heijn, maar dat ligt vooral aan de concurrentie. Die probeert nu een inhaalslag te maken, maar daar merkt de consument nog vrij weinig van”, aldus Aart Jan van Duren van Bureau Stedelijke Planning.
Albert Heijn neemt het voortouw in grote steden
Eenzelfde beeld is te zien in Den Haag, Utrecht, Groningen en Almere. Zelfs in Eindhoven en Breda, steden in Jumbo’s thuisprovincie Noord-Brabant, is Albert Heijn de grootste, al is de dominantie daar wel minder groot. Op de website van Distrifood staat het actuele winkelvolume in de tien grootste steden van Nederland. De conclusie? Albert Heijn domineert nog steeds.
In Amsterdam zijn bijvoorbeeld 103 Albert Heijn supermartken, inclusief de XL- en To go-formules. Jumbo komt op de tweede plek met 21 filialen in de Nederlandse hoofdstad. Albert Heijn is ook de grootste supermarktketen van Rotterdam, met 43 vestigingen. Dirk en Spar komen op de tweede plek.
In Tilburg en Nijmegen is AH niet nummer één
De marktdominantie van Albert Heijn ligt anders in twee steden, Tilburg en Nijmegen. In Tilburg heeft Albert Heijn 9 ‘normale’ vestigingen, dus XL- en To Go-vestigingen niet meegerekend. Jumbo heeft 10 vestigingen in Tilburg.
In Nijmegen nemen Albert Heijn en Coop de eerste plaats in. Beide formules hebben 9 vestigingen, waarvan één een To Go-vestiging. Wat de gewone supermarkten betreft is Kupu dan ook de grootste in de “Keizerlijke Stad”. Coop is hier de koploper.