Consumenten zijn tegenwoordig op zoek naar gemak, snelheid en directe consumptie. Vandaar dat Bakker Bart een aantal aanpassingen in de formule heeft gedaan. Na een reeks van testen wordt op donderdag 14 november de nieuwste Bakker Bart-vestiging geopend in centrum Almelo.
Compleet nieuwe opzet
Bakker Bart heeft de afgelopen jaren veel energie gestoken in de ontwikkeling van haar formule. Bakker Bart is al meer dan 40 jaar Oer-Hollands opvallend aanwezig en met een naamsbekendheid van 97% niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. De afgelopen jaren is er een duidelijke verschuiving in vraag ontstaan van traditionele bakkersproducten naar gemak, snelheid en directe consumptie. Om aan die veranderende vraag te voldoen zijn er een aantal aanpassingen in de formule gedaan.
Belangrijkste veranderingen
“Aan het assortiment is flink gesleuteld”, aldus Jeffrey Jansen, commercieel directeur van Bart’s Retail, franchisegever van Bakker Bart. De lekkerste broden van Bakker Bart, genaamd Bartkorn®, zijn er nu in een nieuw compact formaat. Iets meer dan een halfje, minder dan een heel brood. Perfect voor een paar verse boterhammen en in 14 verschillende smaken verkrijgbaar. In Almelo wordt ook een volledig nieuw assortiment geïntroduceerd onder de naam ‘Bolster®’. Een Bolster® is een desembol en heeft een volle, rijke smaak, krokante korst en stevige bite. De Bolster® is verkrijgbaar in 7 verschillende varianten.
Daarnaast zal het assortiment op werelden worden ingedeeld. Groot- en kleinbrood, de heritage van Bakker Bart, wordt bij de ingang gepositioneerd. De andere assortimentsgroepen worden om de broodjescorner heen gepositioneerd waardoor de broodjescorner het hart van de winkel is. Koffie, een belangrijke trekker voor de keten, krijgt in het nieuwe concept meer ruimte en aandacht.
Ook bestellen, afhalen en bezorgen krijgt meer aandacht in de nieuwe vestiging in Almelo. Bakker Bart is al de grootste lunchbezorger van Nederland en door het afhaalproces te vereenvoudigen wordt deze positie verder versterkt.
Ten slotte zijn er veel veranderingen doorgevoerd aan de ‘look & feel’ van de formule waardoor deze eigentijdser is geworden. Zo wordt er gebruik gemaakt van nieuwe presentatiemeubels, winkelcommunicatie, signing en zitmeubilair en is de kleurstelling van zowel vloer, wanden en plafond warmer geworden.
Gezonde basis voor de toekomst
“Doordat de winkel modulair is opgebouwd kan er sneller en kostenefficiënter worden ingespeeld op veranderingen in de markt en is de formule beter toepasbaar op de verschillende locaties in Nederland.”
“Een belangrijke doelstelling van het nieuwe format is om het investeringsniveau te verlagen. Door een aantal slimme veranderingen in het winkelproces is het format niet alleen goedkoper geworden maar ook efficiënter waardoor medewerkers meer tijd hebben voor het commerciële spel en interactie met de klant”, aldus Jansen.
De nieuwe vestiging in Almelo is gelegen in het hoekpand aan de Corridor. Het is de eerste Bakker Bart met de nieuwe stijl en zal de komende weken uitgebreid getest en geëvalueerd worden. Vanaf begin 2020 zal de uitrol van het nieuwe Bakker Bart concept gaan plaatsvinden.