Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Hoe gaat Kwalitaria om met prijsstijgingen en personeelstekorten?

De energie- en inkoopprijzen die de pan uit rijzen zijn toch wel de meest gehoorde bezwaren van potentiële ondernemers. “Het schrikt af en dat is natuurlijk logisch. ‘Hoe krijg ik mijn zaak rendabel’, vragen ze zich af. Als ik ze vervolgens vertel dat wij als franchiseorganisatie een goede energiedeal hebben kunnen sluiten, waar ook nieuwe Kwalitaria vestigingen zich bij kunnen aansluiten, stelt hen dat al een stuk gerust. Verder zijn we samen met onze leveranciers en partners continu aan het kijken hoe we energiebesparende maatregelen kunnen treffen, bijvoorbeeld op het gebied van apparatuur.”, aldus Mirjam Boode, recruiter bij Kwalitaria.

Ook de overige prijsstijgingen kunnen volgens Mirjam binnen de perken worden gehouden. “Doordat we collectief inkopen levert dat veel inkoopvoordeel op. Als zelfstandig ondernemer heb je weinig slagkracht bij de grote leveranciers, maar met 135 vestigingen wel. Een goed voorbeeld is de deal die we hebben kunnen sluiten op frituurolie. Dat zorgt ervoor dat onze vestigingen een frietje nog steeds voor een redelijke prijs kunnen aanbieden. Bovendien zijn we als formule aangesloten bij een inkooporganisatie waar ook andere foodservicebedrijven deel van uitmaken. Dit gestapeld inkoopvolume zorgt voor een nog sterkere onderhandelingspositie.”

Stijgend aantal sollicitanten

Nog zo’n veelgehoorde uitdaging: het personeelstekort. Mirjam: “Sommige Kwalitaria vestigingen hebben geen problemen op dit gebied, anderen hebben het lastiger. Dit is vaak afhankelijk van de plaats en de hoeveelheid concurrentie.” Van personeelsproblemen heeft ondernemer Sije Veenstra, eigenaar van Kwalitaria in Groningen, gelukkig geen last: “Wij ontvangen wekelijks meerdere sollicitanten. Ik denk dat het helpt dat wij een jong en dynamisch team zijn met een goede uitstraling. Iedereen die hier komt werken wil ook echt graag iets doen. Wij mogen dus niet klagen, zeker niet in deze tijd.”

Om werkzoekenden te bereiken en makkelijk te laten solliciteren, heeft Kwalitaria een compleet nieuwe website gelanceerd: werkenbijkwalitaria.nl. “Deze website is helemaal gericht op het werven van personeel”, vertelt Mirjam hierover. “En we zetten ons marketingbudget in om een groot, landelijk bereik te creëren. We hebben diverse online campagnes lopen op onder andere TikTok en Snapchat, dé kanalen waar de jongeren zitten. Alle inspanningen laten een mooie stijging in het aantal sollicitaties zien; in een half jaar tijd hebben we het aantal sollicitaties al weten te verdubbelen.”

Ontvang gratis meer informatie over Kwalitaria

"*" geeft vereiste velden aan

Aanhef

Meer informatie over franchisen bij

Kwalitaria

×