2018 was het meest succesvolle jaar in de geschiedenis van Belisol Nederland. De formule realiseerde een omzetgroei van maar liefst 25%. “Absoluut geweldig”, stelt directeur Nicolas Thiel (38) tevreden vast. “Deze puur organische groei bevestigt dat de focus van Belisol op delighted customers en hen ontzorgen nog steeds de juiste is.”
Belisol maakt en plaatst kozijnen en deuren. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt in het materiaal: klanten kunnen kiezen voor kunststof, hout en aluminium. Iets dat de formule van de concurrentie onderscheidt. Bij toeval rolde Eugène Alen als jonge advocaat ruim 40 jaar geleden in de wereld van kozijnen en deuren. Met Guy Lambin richtte hij in 1977 Belisol op. Ze startten zonder showroom, maar de zaken gingen zo goed dat het duo al snel hun eerste showrooms in de Vlaamse steden Brussel, Hasselt en Antwerpen openden. Vijftien jaar later, in 1993, breidde de onderneming uit met de eerste franchisenemers. Inmiddels bestaat de formule 42 jaar en heeft 61 franchisenemers, verdeeld over België, Frankrijk en Nederland, met ruim 1.000 medewerkers. Belisol heeft al zo’n 4,2 miljoen kozijnen en 500.000 deuren geplaatst. Op de Belgische markt kwamen er drie showrooms bij. Dit waren geen nieuwe franchisenemers, maar ‘satellieten’ van bestaande kantoren. De Franse markt is stabiel gebleven.
Nieuw showroomconcept
Op de Nederlandse markt is Belisol goed vertegenwoordigd: de recente opening van een nieuwe showroom in Alkmaar brengt het aantal franchisenemers op zeventien. De showroom van Belisol in Eindhoven verhuist en wordt in 2019 compleet vernieuwd. “We introduceren hier een geheel nieuw concept”, legt Thiel uit. “We voeren onze focus op de klant door in de look & feel van de showroom. Dit betekent in de praktijk een frisse, up-to-date, maar toch huiselijke sfeer, waarin onze klanten een uitstekend beeld krijgen van wat Belisol te bieden heeft. Onze franchisenemer in Eindhoven is de eerste die dit nieuwe concept introduceert. Als het succes heeft, gaan we het stap voor stap in al onze showrooms doorvoeren.”
Nieuwe deurensimulator
Het nieuwe showroomconcept is niet de enige noviteit van Belisol in 2019. De formule rolt een heuse deurensimulator uit. “Deze gaat eind februari in première op de beurs in België”, legt Thiel uit. “Daarna komt hij naar de showroom in Eindhoven. Met de simulator kunnen wij deuren op realistisch formaat projecteren. De klant kiest de deur en wij laten zien hoe die er ‘in het echt’ uitziet.”
Plek voor 25 franchisenemers
In Nederland zoekt Belisol nog steeds franchisenemers die zich bij de formule aan willen sluiten. Er is ruimte voor zeker 25 ondernemers, verdeeld over het hele land. “We zijn met name op zoek naar iemand die zich in de provincie Limburg wil vestigen”, zegt Thiel. “Wij verwachten van onze ondernemers dat zij klanten consequent tevreden stemmen. Het ondernemerschap moet in hun DNA zitten. Ze geloven dat je business pas succesvol is, als je de klant écht kunt ontzorgen. Dat leidt ertoe dat klanten op gaan treden als ambassadeurs van je bedrijf en een betere promotie is er niet. Ondernemers die zich er niet prettig bij voelen om die extra stap te zetten, zijn bij ons helaas niet aan het juiste adres. Daarnaast zoeken we mensen die eerlijk zijn, een no-nonsense-mentaliteit hebben en resultaatgericht zijn. Natuurlijk is passie voor B2C ook aanwezig: commercie blijft heel belangrijk.”