De kracht van convenience als continue mindset

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Studio FSN van 10 februari jl. stond in het teken van de invloed van corona op het consumentengedrag en de impact die het heeft op Foodservice. Foodservice Network Nederland (FSN) is het kennisplatform voor marketeers in Foodservice. Freek van Beek, Algemeen directeur Lekkerland Nederland, was een van de tafelgasten. Hij vertelde over zijn lering uit de coronaperiode en deelde zijn visie op de toekomst van de on-the-go consumptie.

“In deze crisistijd bleek duidelijk hoe belangrijk het is om als “most convenient partner” onze klanten te ondersteunen.” Van Beek legt uit hoe Lekkerland alles op alles zet om ondernemers zoveel mogelijk te ondersteunen. “Meedenken in het managen van voorraad en derving, gecontroleerd afschalen indien nodig plus snel opschalen waar dat kan, veilige winkelroutes en eventuele aanpassing van inrichting, flexibel omgaan met levermomenten, etc.”

Consumentengedrag na de crisis: genieten

Victor Lamme, hoogleraar cognitieve neuroscience & hersenonderzoeker, verklaarde in Studio FSN hoe we als consumenten sociale gewoontedieren zijn. Volgens Lamme beloven de consumentenbehoefte en het collectieve gevoel van hoop een voorspoedig herstel voor de toekomst na corona. Dit sterkt Van Beeks overtuiging dat convenience zal blijven bestaan en zelfs zal groeien. “Wij zijn ervan overtuigd dat consumptie buitenshuis, ondanks corona, booming blijft. Afgezien van het feit dat je rekening moet blijven houden met hygiëne en veiligheid, is het essentieel om de consument te laten genieten van gemak in elke vorm.”

Consumeren zonder gedoe

Lekkerland doet er alles aan om klanten te ontzorgen en om de consument het (mentale) gemak te blijven bieden. “Bij Lekkerland stellen we ons constant de vraag: wat wil die consument en hoe kan onze klant voor hem of haar relevant zijn?”, licht Van Beek toe.
“We zien door corona een toenemende vraag naar veiligheid en hygiëne. Consumenten willen stressvrij consumeren en maken vertrouwde keuzes. Dit betekent dat wij voor én samen met ondernemers onze flexibiliteit tonen, zodat we steeds meer locaties faciliteren in de vraag naar convenience. Met onze kennis en inspiratie laten we de assortimenten snel en beheerst meebewegen richting de klantvraag en we stimuleren hun omzet.”
Van Beek geeft een voorbeeld: “Maak het de consument mentaal makkelijk door voor te sorteren op gezonde, lekkere keuzes of door de beste combideals met verse producten aan te bieden. En natuurlijk liggen deze producten veilig, aantrekkelijk en toegankelijk gepresenteerd en zijn ze snel digitaal af te rekenen.”

“Convenience op kleine winkeloppervlakte is een hartslag die Lekkerland voelt.”

Van Beek: “Met bijna 65 jaar ervaring weten we bij Lekkerland precies welke dynamiek er leeft op de kleine winkeloppervlaktes. Convenience is geen kanaal dat je belevert, het is een mindset. Dat vraagt om kennis en ervaring, zeker. Maar meer nog om motivatie en veerkracht. Van ons als Lekkerlanders, want wij zijn net zo goed ondernemers, maar we zien dat ook heel duidelijk bij onze retailers. Cruciaal om de specifieke wensen van onze klanten en behoeftes van consumenten on-the-go te kunnen waarmaken.”

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.