Sneller inspelen op ontwikkelingen en beter kijken naar de lokale situatie. Dat is de gedachte achter het nieuwe concept van Bakker Bart. Hierover vertelt commercieel directeur Jeffrey Jansen meer tegenover RetailTrends.
Volgens Jansen heeft de franchiseformule nu veel meer een modulaire winkel opgeleverd: “We kunnen nu veel sneller kleine wijzigingen doorvoeren. Het moet sneller en dat zit hem vooral in de keuze van het meubilair. Alles is verrijdbaar op wielen en ‘stekkerklaar’. Als we ontwikkelingen zien, kunnen we een winkel in heel korte tijd anders inrichten.”
Niet meer één Bakker Bart
“Uiteindelijk is er niet meer één Bakker Bart. Afhankelijk van waar je zit, heb je een bepaalde functie. En die functie maakt dat je het ene wat meer aandacht geeft of juist het andere. In het verleden bouwden we de winkels allemaal op dezelfde manier.”
Een combinatie tussen bediening en zelfbediening
“Deze winkel is nu veel meer een combinatie tussen bediening en zelfbediening. In de oude generatie is alles bediening. Nu hebben we heel bewust gekozen om shopgedrag te bevorderen door een aantal producten klaar neer te leggen of dat de klant het zelf in een zakje doet. Zo werken we aan een hogere gemiddelde besteding.”
Bakker Bart’s e-commerce
Ook op het gebied van e-commerce is nog veel winst te behalen, ziet Jansen. “Als je e-commerce toevoegt, heb je direct extra omzet. Mensen komen niet specifiek naar ons toe als je het hebt over een out-of-home-propositie. Als je echt voor brood komt, dan wel. Maar niet voor een belegd broodje, dat is als ze in de buurt zijn.”
Bakker Bart kiest zowel voor de eigen site als voor een platform als Thuisbezorgd. “Wij geloven er heel erg in dat je aanwezig bent waar de klant is.”
Het koffiemoment beter gaan claimen
Jansen wil Bakker Bart in het rijtje van La Place en HEMA hebben. “Wij zijn nog niet heel erg bekend om de koffie. Als mensen bij ons koffie bestellen, dan nemen ze er in 75 procent van de gevallen iets lekkers bij. Qua marketing wordt meer de focus op koffie gelegd.”
Bakker Bart franchise
Volgens Jansen zien de franchisenemers het nieuwe concept wel zitten. “We hebben direct na de opening enkele dagen gepland waarop franchisenemers samen met ons directieteam de nieuwe pilotwinkel konden beoordelen. We kregen veel enthousiaste reacties.”
“We vinden ondernemerschap heel belangrijk. Franchisenemers maken uiteindelijk het verschil. Dat betekent dat ze lokaal best veel middelen hebben om activiteiten op te zetten. Maar een deel van het assortiment moet in elke winkel liggen. Het kernassortiment verbindt Bakker Bart.”