Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

De voordelen en bijzonderheden van het ‘liefdesmerk’ Le Pain Quotidien

In het artikel ‘Franchisenemen bij Le Pain Quotidien; een formule vol puurheid, passie en plannen’ vertelde Kris Potemans, franchisenemer van Le Pain Quotidien in Leuven, over de manier waarop hij bij deze Belgische formule terecht is gekomen. In dit artikel legt de ondernemer uit wat Le Pain Quotidien zo bijzonder maakt.

Geen overdaad aan regels nodig

Tegenwoordig is er een mooie balans tussen het niet hebben van regels en het hebben van een franchisehandboek van 500 pagina’s dat je blind moet volgen. Je hoeft niet alles tot in de puntjes vast te leggen in tabellen en grafieken als de energie binnen de formule goed is. Dat wat goed is, wordt doorgegeven en meegenomen, dat wat beter kan, wordt anders gedaan. Het is net een gezin eigenlijk. Ouders hoeven ook niet alles voor hun kinderen uit te spellen, de volgende generatie pikt de goede dingen en tradities toch wel op. Als je op die manier met elkaar werkt, is je basis als formule supersterk en heb je niet elke maand een heel leger aan formulemanagers nodig die je cijfertjes komen controleren. Er is altijd ruimte voor overleg en input, als het ten goede komt van het merk. Dat is heel fijn.

Wat is het voordeel van een franchiseformule en wat maakt Le Pain Quotidien zo bijzonder?

De grootste voordelen zijn het merk zelf en de ondersteuning die je krijgt. De kernwaarden van het merk zijn nu relevanter dan ooit. Sinds corona zijn mensen zich nog meer bewust van de voordelen van een gezonde levensstijl en het belang van gezonde voeding. Omdat die kernwaarden al 30 jaar centraal staan in alles wat we doen, is het merk voor een groot publiek een zogenaamd ‘liefdesmerk’ geworden in plaats van een ‘duimpje-omhoog-merk’. Eenvoud, kwaliteit, biologische en lokale producten, aandacht voor het welzijn van dieren; daar houden mensen van.

Le Pain Quotidien is een van de weinige plekken waar de buitenkant van de vestiging geen afspiegeling is van de mensen die binnen zijn. Iedereen komt bij ons, uit alle lagen en hoeken van de samenleving. Zoals Alain zelf zegt: “On est le restaurant des pauvres et la cantine des riches”. We zijn het restaurant van de armen en de kantine van de rijken. Er staat een grote tafel in de zaak, waar iedereen samen aan zit. Het vertrouwen dat klanten dagelijks in ons hebben, is het meest waardevolle dat ik als franchisenemer kan krijgen. Daarom vind ik het DNA in onze formule zo belangrijk en als franchisenemer moet je dat willen koesteren. Dan kun je ook groeien.

Over enkele weken wordt het laatste deel van het interview met Kris Potemans op onze website gepubliceerd. In het laatste deel gaat Kris in op zijn ervaring als franchisenemer bij Le Pain Quotidien en geeft hij persoonlijk advies aan nieuwe (potentiële) franchisenemers.

Ontvang gratis meer informatie over Le Pain Quotidien

"*" geeft vereiste velden aan

Aanhef

Meer informatie over franchisen bij

Le Pain Quotidien

×