Misja Vroom, CEO Domino’s Benelux, maakt al bijna al 30 jaar onderdeel uit van de grootste pizzaketen ter wereld. Tijdens de franchisebeurs op 6 oktober 2023, vertelt hij hoe hij bij Domino’s terecht is gekomen en welk carrièrepad hij heeft doorlopen. Welke veranderingen zijn Misja bijgebleven en wat zijn voor hem de 10 belangrijkste franchiselessen? Lees hier het verslag van zijn presentatie.
Verliefd op het concept
Bijna 30 jaar geleden begon Misja bij Domino’s. Per toeval solliciteerde hij als manager bij één van de Domino’s vestigingen in Tilburg. Op dat moment had Domino’s nog maar vier winkels in Nederland. Misja vertelt: “Bij binnenkomst werd ik meteen verliefd op het concept. Ik zag een jong, enthousiast team dat echt wilde werken voor het merk.” Misja begon meteen met de training en tijdens die week werd hij steeds enthousiaster over het concept en de werkwijze van Domino’s. “Via papieren handleidingen kreeg je informatie hoe je dagelijks je vestiging het beste kon managen. Wat mij ook enorm trok was dat je het concept makkelijk je eigen kon maken. Iedereen kan pizza’s verkopen, zolang je maar sterke inzet en motivatie hebt om er een succes van te maken.”
Investeren in het team
Misja vertelt dat hij direct begon met het trainen van zijn team en met succes: het team verbrak record na record. Mede hierdoor groeide hij uit tot regiomanager en nog voor zijn dertigste werd hij gevraagd om de rol van operationeel directeur op zich te nemen. “Als operationeel directeur kreeg ik de kans om Domino’s binnen Nederland verder te laten groeien. Een leuk feitje is dat we toen ervan overtuigd waren dat er potentie was voor 100 vestigingen. Inmiddels gaan we richting de 400 winkels in Nederland.” Misja leerde ook hier dat het belangrijk is om personeel de ruimte te geven en te ontdekken wat zij zelf willen in de toekomst. Domino’s helpt graag mensen met groeien en ontwikkelen, zowel op carrière- als op persoonlijk vlak. Dat is nog steeds zo.
Stap naar franchisen
Als jonge jongen dacht Misja veel na over zijn toekomst. Al snel was voor hem duidelijk dat hij zelf wilde ondernemen. Dat hij dit al zo vroeg wist, dankt Misja aan het feit dat hij vroeger 15 kilometer naar school moest fietsen en terug. Misja zegt: “Ik had tijdens het fietsen veel tijd om na te denken over wat je in ieder geval niet wilt. Uiteindelijk blijven er een paar dingen over die je wel wilt.” In 1999 begon Misja met franchisen. Domino’s had inmiddels 45 winkels in Nederland. Voor hem het moment om een eigen winkel te openen: “Met eigen winkels wilde ik mijn dromen verwezenlijken: zelfstandigheid en financieel onafhankelijk zijn.”
Ondernemen is leren
“Ik kreeg de mogelijkheid om twee corporate stores winkels in Tilburg over te nemen. Later volgden twee winkels in Eindhoven. Hiervoor moest ik bij mensen aankloppen om de financiering rond te krijgen. Een hele opgave, maar ik zag zoveel potentie in Eindhoven dat ik vastbesloten was de deal rond te krijgen. De weken voor de opening heb ik veel spanning gehad of het allemaal wel goed kwam. Ik probeerde deze twijfels om te zetten in uitdagingen, om zo gemotiveerd van start te gaan.”
In de eerste weken leerde Misja dat het ondernemerschap bestaat uit continu inspelen op nieuwe omstandigheden. Zo moest hij in de eerste maand al nieuwe brommers aanschaffen en was de oven ook kapot. Ook werd bevestigd dat het trainen en coachen van je team echt belangrijk is voor succesvol ondernemerschap. “Een van de eerste dingen die ik er echt in heb geramd: ‘Never lose a customer’ en ‘de klant heeft altijd gelijk’. Want zonder klanten ben je nergens. Kortom, je moet als franchisenemer niet alleen aandacht besteden aan je team, maar je moet ook zelf de schouders eronder zetten.” Vrije tijd kende Misja nauwelijks. Hij was vastberaden om binnen vier jaar zijn schulden af te betalen, zodat hij kon gaan verdienen.
Misja: “Zorg ervoor dat je je schuld zo snel mogelijk oplost. Zo ‘kocht’ ik letterlijk mijn vrijheid. Ik kon gaan groeien als franchisenemer met mijn eigen cashflow. Het gaf voldoening dat ik voor de financiering niemand meer nodig had.”
Kansen om te groeien
Als franchisenemer ging Misja constant op zoek naar uitdagingen en kansen. Door de groei in zijn winkels werd het steeds lastiger om alle winkels goed te managen. Mede franchisenemer Ringo Joannes en hij vonden het een juist moment om de handen ineen te slaan. Ze begonnen een samenwerking en dit bleek een gouden greep. “Nadat we een aantal vestigingen samen hadden geopend, voegden we later al onze franchisevestigingen samen. Uiteindelijk hebben we een netwerk opgebouwd van 14 winkels.” Waar Misja CEO van de Benelux is, is Ringo inmiddels CEO van Maleisië, Singapore en Cambodja.
De succesformule
Misja is in totaal 12,5 jaar franchisenemer geweest. Hij kijkt terug op een fantastische en leerzame periode: “Mijn grootste les is geweest dat je eerst zelf dingen moet uitproberen. Ik raad iedereen aan om eerst de tijd te nemen om individueel het ondernemerschap te leren. Je leert je sterktes en zwaktes, hoe succesvol je kunt zijn en je leert van je eigen fouten.” Wat fijn is aan de franchiseformule, is dat je er nooit echt helemaal alleen voor staat. Het hoofdkantoor van Domino’s biedt op allerlei vlakken ondersteuning. Van IT en Operations tot Marketing. Misja: “Tuurlijk heb je veel vrijheid, maar je hebt je ook te houden aan de regels die binnen de succesformule gelden. Gun jezelf een snelle aflossingstijd, tel dagelijks je voedsel, betrek je consultant in het maken van beslissingen. Dan zul je zien dat je binnen het Domino’s concept snel resultaat kunt boeken. Want alle elementen zijn aanwezig.”
Het mooiste van 30 jaar Domino’s
Sinds Misja’s start bij Domino’s is er veel veranderd: van met name pizzabezorging op scooters, tot de elektrische fietsen die vandaag de dag dominant zijn. Van enkel pizza’s tot nu ook friet, kip en sandwiches op het menu. Van telefonische bestellingen tot een online bestelsysteem en mobiele app.
Maar wat Misja het mooiste vond in 30 jaar Domino’s? Dat is dat ondanks alle innovaties en veranderingen door de jaren heen, hetgeen waar hij destijds voor viel al die jaren onveranderd is gebleven: “Topproducten, goede service naar de klant en een sterk imago in combinatie met een topteam zijn nog steeds de elementen tot succes.”