Franchiseformule Douglas staat op het punt om 500 van zijn 2.400 Europese vestigingen te sluiten. Volgens de parfumerieformule doen de digitale kanalen beter dan gepland. In 2020 groeide de formule met € 1 miljard via online aankopen. Dat meldt o.a. Manager Magazin op basis van bronnen rond Douglas. De sluitingen zouden voornamelijk betrekking hebben op de Zuid-Europese winkels en thuisland Duitsland. Wat dit voor de Nederlandse vestigingen betekent, is niet bekend.
CEO Tina Müller gaf eerder al aan dat de klant iets anders vraagt. “Er is een trend gaande van stationair winkelen naar online winkelen. Met deze structurele verandering moeten we rekening houden dat we mogelijk het winkelnetwerk moeten herzien.”
Een woordvoerster van Douglas in Duitsland meldt dat het bedrijf in de zomer bekendmaakte naar het winkelnetwerk te kijken. Dit onder meer door de coronapandemie. Volgens de woordvoerster is er nog geen definitief besluit genomen. Tegenover RetailTrends geeft ze aan niet verder op de berichtgeving van Manager Magazin in te willen gaan.
Afgelopen jaar zette Douglas de transformatie naar een digitaal platform in gang. De online omzet steeg in het derde kwartaal met ruim zeventig procent.