Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Franchise in cijfers 2025: BB Kitchen is de snelstgroeiende formule in de horeca

BB Kitchen opende in 2024 zes nieuwe vestigingen en is daarmee de snelstgroeiende franchiseformule in de horeca. BB Kitchen is een fastserviceformule die opereert op het snijvlak van cafetaria en restaurant. “De kwaliteiten en gezelligheid van een restaurant gecombineerd met de snelheid en prijsniveau van een cafetaria”, vertelt oprichter en franchisegever Sheng Chen. “Verder is bijzonder dat wij geen hard franchise zijn, bij ons heeft de ondernemer de mogelijkheid voor eigen inbreng en zo invulling te geven aan lokaal ondernemerschap.” BB Kitchen is de afgelopen jaren steeds met zes of zeven vestigingen gegroeid.  “Ook in 2025 is ons doel om weer 6 vestigingen te openen”.

De snelste groeiers binnen horeca

1. BB Kitchen: Met een groei van 6 vestigingen, van 34 naar 40, verstevigt BB Kitchen zijn positie als populaire fast casual keten.

2. Pizza Beppe, De Beren restaurants & eazie: De ambachtelijke Napolitaanse pizzeria Pizza Beppe groeide in één jaar tijd van 2 naar maar liefst 7 vestigingen, een toename van 5 vestigingen. De combinatie van traditionele kwaliteit en bezorgopties lijkt goed aan te slaan. Ook De Beren restaurants en eazie breiden hun netwerk uit met 5 extra locaties. De Beren blijft geliefd als laagdrempelige eetgelegenheid, terwijl eazie inspeelt op de trend van gezonde en verse fastfood-opties.

De horecabranche blijft een uitdagend maar veelbelovend speelveld voor franchiseondernemers. De groei van deze formules onderstreept de verschuiving naar gezond gemak en efficiënte bedrijfsmodellen. Het komende jaar zal uitwijzen of deze trend zich doorzet en welke nieuwe spelers zich bij de snelste groeiers zullen voegen.

De belangrijkste trends & ontwikkelingen

De horeca-franchise is in 2024 goed voor 127 formules met in totaal 2.747 vestigingen. Na een dip in 2022, heeft de sector nu twee opeenvolgende jaren van groei gekend. De toenemende vraag naar gemak speelt hierin een grote rol. Consumenten zoeken naar snelle, toegankelijke maaltijden, waarbij bezorging en maaltijdservices steeds populairder worden. Fastfoodconcepten profiteren van deze trend, maar vooral het segment ‘gezond gemak’ kent een sterke groei. Restaurants die verse, plantaardige en duurzame gerechten aanbieden, winnen terrein.

Een andere opvallende ontwikkeling is de groei van ‘dark kitchens’. Dit zijn keukens zonder fysieke restaurants, puur gericht op maaltijdbezorging. Door lagere huisvestingskosten en efficiënte logistiek kunnen ondernemers hierop inspelen. Daarnaast stijgen de kosten voor horecaondernemers door hoge energieprijzen en duurdere inkoop van ingrediënten. Dit zet marges onder druk, waardoor efficiëntie en kostenbesparing cruciaal zijn.

Verder zorgen arbeidskrapte en stijgende prijzen ervoor dat horecaondernemers moeten blijven innoveren. Ondanks deze uitdagingen groeit de markt voor plantaardige producten, en de vraag naar bewuste voeding stijgt. Concepten die hierop inspelen, zien hun klantenbestand gestaag toenemen.

Ook ondernemer worden bij een horecaformule? Bekijk via onderstaande button alle formules die staan te popelen voor enthousiaste ondernemers!

ALLE HORECAFORMULES

×