“We zien de ondernemers als onze partners, we voeren een open communicatie met elkaar. Het is heel belangrijk dat het hoofdkantoor en de franchisenemers dezelfde visie hebben”, vertelt Nicolas Thiel, directeur Belisol Nederland.
“De franchisenemers van Belisol dragen met hun ondernemerskwaliteiten bij aan de ontwikkeling van de formule. Tijdens de franchisemeetings, driemaal per jaar, is er overleg met de franchisegever, over zaken als het marketingplan of strategische productkeuzes. Het is een echt overlegplatform. Iedere ondernemer kan onderwerpen op de agenda zetten. Daar komen superideeën uit. Dat is het soort partnerschap waar we naar op zoek zijn. Partnerschap is de beste manier om op een duurzame manier ons netwerk uit te bouwen. De ideeën van onze franchisenemers moeten natuurlijk in lijn liggen met ons hoger strategisch doel: de beste leverancier van kozijnen en deuren in het land zijn.
We bieden onze franchisenemers houvast als ze dat nodig hebben; ze kunnen ons vragen stellen, en hun resultaten benchmarken, maar we willen onze ondernemers niet te veel bij het handje nemen. Natuurlijk hebben we IT-systemen om de ondernemers te ondersteunen. Maar je moet een ondernemer wel ondernemer laten zijn. Dat is een van de redenen dat we voor franchise hebben gekozen. Elke franchisenemer bij Belisol regelt activiteiten als personeelszaken of de boekhouding in principe volledig zelfstandig.”
Bijzonder is dat de franchisenemer bij Belisol géén franchisefee, omzetfee, of marketingfee betaalt. Thiel: “ De ondernemers betalen helemaal geen fee. De fee zit verweven in de prijs van de bestellingen.” Als een klant een kozijn bestelt in de showroom, dan wordt die door de ondernemer besteld bij het hoofdkantoor. Het kozijn wordt volgens specificaties vervaardig en bij de franchisenemer afgeleverd, die vervolgens zorgt voor plaatsing bij de klant. “Wij werken bewust niet met fees. We willen de franchisenemer niet telkens confronteren met een nota voor de fee-afdracht. We willen de focus op de klant, niet op de fee.”