Om groei te realiseren, zijn natuurlijk gepassioneerde ondernemers nodig. Daarom zoekt Leonidas gemotiveerde kandidaten die zich bij het familiebedrijf willen aansluiten. Zij kunnen profiteren van een gevestigde formule met een grote naamsbekendheid, ook in Nederland. Ze krijgen een gedegen training voordat ze een winkel openen en kunnen ook rekenen op ondersteuning op inkoop- en marketinggebied. “Liefde voor het vak, je eigen business en voor ons product is zeker nodig,” aldus Philippe de Selliers CEO.
“Chocolade is speciaal en het is fantastisch om ermee te werken. Je aansluiten bij Leonidas kost geen fortuin, maar ondernemers dienen wel te investeren. We zijn heel transparant: wij hanteren geen franchise fee en wij houden geen percentage in op de verkoop gerealiseerd in onze winkels.”
Lokaal, service en kwaliteit
De online verkoop is het afgelopen jaar enorm gegroeid, maar de Selliers merkt dat de consumenten die naar de Leonidas-winkels komen, het waarderen dat ze goed en persoonlijk geholpen worden. “Service en persoonlijk contact worden nóg belangrijker. Ook zoeken consumenten steeds meer dat gevoel van een kleinere, ambachtelijke speciaalzaak dan het winkelen in een grote supermarkt. Bij Leonidas weten consumenten zeker dat de producten van de beste kwaliteit zijn: vers, van 100% cacaoboter, met Belgische chocolade en met natuurlijke ingrediënten. Beter kan niet, daar ben ik van overtuigd.”
Warm bad
Ondernemers die zich bij Leonidas willen aansluiten, komen in een warm bad. De missie van Leonidas is immers het creëren van momenten van geluk voor iedereen. “Dat geldt niet alleen voor onze klanten, maar zeker ook voor onze ondernemers,” legt de Selliers uit. “Als onze winkelpunten een goede boterham verdienen, zijn onze mensen tevreden. We verwelkomen dan ook met veel plezier kandidaten om nieuwe winkelpunten te openen, die gepassioneerd zijn en samen met ons de Leonidas-missie in Nederland verder willen uitdragen. Want wat is er nu mooier en geeft meer voldoening dan het creëren van geluksmomenten, voor jezelf en voor anderen?”
Gecertificeerd duurzaam
Leonidas is sinds 1 oktober 2021 gecertificeerd op duurzaamheidsvlak. Alle chocolade is van duurzame oorsprong. “Dat is een van onze bijdragen aan een betere wereld,” legt de Selliers uit. “Die bijdrage kan nooit hoog genoeg zijn. Geluksmomenten creëren geldt voor onze ondernemers, klanten, medewerkers, maar dus ook voor onze partners, leveranciers en stakeholders. Duurzaamheid is een journey en die stopt nooit. We helpen hiermee ook ruim 2.000 families, hoofdzakelijk in Afrika. De extra kosten die hiermee gemoeid zijn, komen van Leonidas zelf en die zullen wij niet doorberekenen in de consumentenprijs. Het is onze beslissing en daar nemen wij de volledige verantwoordelijkheid voor.”
Leonidas kende verschillende noviteiten in 2021:
- het creëren van geluksmomenten beperkt zich niet alleen meer tot de bonbon, maar tot verschillende momenten van de dag. Klanten kunnen ook terecht voor een 10-uurtje, 4-uurtje of warme chocolademelk;
- de introductie van de Crousty, een lichte, krokante bonbon om heerlijk van te knabbelen;
- het nieuwe verfijnde “Sélection” assortiment: 12 bonbons, waarvan er 5 ‘single origin’ zijn, bijvoorbeeld uit Vietnam of Venezuela. De “Sélection”- bonbons hebben een nog gesofisticeerdere smaak en komen in mooie smaken, zoals Matchahee, tiramisu, duindoorn en gember-citroen.