Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Grote veranderingen bij HEMA

Uit de cijfers van 2020 blijkt dat HEMA een zwaar jaar achter de rug heeft. Het bedrijf heeft 2020 afgesloten met een verlies van 215 miljoen euro. Ook wordt het management op de schop genomen.

HEMA heeft 2020 afgesloten met een verlies van 215 miljoen euro. De omzet is in het coronajaar met 15 procent gedaald. HEMA verklaart de omzetkrimp door het sluiten van de winkels. Toch geven woordvoerders aan een positieve vooruitblik te hebben. De voorgaande schuld is namelijk gehalveerd waardoor de te betalen rente met meer dan 80 procent is afgenomen. Ook wil HEMA door middel van een interne reorganisatie inzetten op groei.

Management op de schop

HEMA voegt per 1 juni vijf nieuwe mensen toe aan de directie. Het team bestaat dan in totaal uit zeven mensen. Saskia Egas Reparaz zal hier aan het roer staan. Wilma Veldman wordt aangenomen als nieuwe chief product officer. Zij heeft ervaring als inkoopdirecteur bij Zeeman. Bas Verheijen wordt chief customer officer. Bas is ook medeoprichter van boodschap bezorgservice Picnic. De director of stores van de Bijenkorf, Machiel Lagerweij, zal per 1 juni de functie van chief operating officer bij HEMA gaan vervullen. Ook Pieter Heij is afkomstig van de Bijenkorf en zal zich aansluiten bij het management van HEMA. Hij zal de functie chief technology officer tot zich nemen. Ook Loe Limpens voegt zich bij het team als nieuwe creatief- en duurzaamheidsdirecteur. Limpens is medeoprichter van Yellow Dress Retail, een bureau dat zich specialiseert in Retail Design. Limpens vervangt huidig creatief directeur Sally Bendelow.

Joost Beijer en Nadine Beister, werkzaam als chief financial officer en chief people officer, zullen hun baan houden. Voor Richard Flint (coo), Martine van Oostrum (chief brand and strategy officer) en Trevor Perren (director buying and merchandising) is hun functie nog niet veiliggesteld. Voor het vervolg van hun loopbaan worden nog gesprekken gevoerd.

×